    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Jak to ocieplic
    Date: Sat, 21 Mar 2009 22:34:04 +0100
    Sender: k...@n...test.onet.pl

    > Naczytalem sie sporo na tej grupie o niuansach ocieplania i
    > wystraszylem sie tego cozrobilem.
    > Murarze zamurowali mi szczyty budynku na rowno z krokwiami, tak jak na
    > rysunku
    > http://www.fotosik.pl/pokaz_obrazek/eef0e5730cf4be5f
    .html

    > Sciana jest z betonu komorkowego, na tym lezy juz dach, ale ocieplenia
    > jeszcze nie ma. Styropian pojdzie na sciane od zewnatrz, pod dach
    > welna, ale grzbiet sciany zostanie nieocieplony, bo nie ma na to
    > miejsca. Jak sobie z tym poradzic, czy sciac kawalek muru zeby zrobic
    > szczeline na styro? Dach jest tylko dwuspadowy, jesli zetne sciane na
    > obydwu szczytach, to skrajne krokwy nie beda wspierac sie o sciane.
    > Jak to wplynie na stabilnosc dachu?
    >
    > Pozdr
    > Adam

    No wlasnie, naczytasz sie o tym ocipleniu i teraz nie mozesz spac po nocach bo
    Ci sie mostki drewniano-termiczne snia i z wrzaskiem sie budzisz.
    Wiec moim zdaniem masz zrobione dobrze, nawet bardzo dobrze. I nie przejmuj
    sie tym, ze przez ten rzekomy mostek cale cieplo z Ci domu ucieknie.
    Zauwaz, ze chcesz ocieplac krokiew. Ta krokiew jest wystrugana z drewna. A
    drewno ma wspolczynnik cieply 0.25 W/.. rowny Twojemu murowi, ktory jeszcze
    zapewne z 10 cm styropianem ocieplisz. I martwisz sie, ze to zimno od gory Ci
    do tego nieocieplonego muru wejdzie. Owszem wejdzie ale w tak niewielkiej
    ilosci, ze mozesz to spoko zaniedbac. A pozostawienie tego muru nieocieplonego
    styropianem ma te dobra strone, ze wlasnie przez niego przynajmniej, bedzie ta
    sciana oddychac w sensie wysychac po calozimowej pracy, w czasie ktorej ona
    sie na styku styropianu i muru nawilgoci.
    Zauwaz, ze zwykle okno, oczywiscie super duper piecio czy wiecej "komorowe" ma
    wspolczynnik strat ciepla co najmniej dziesieciokrotnie wiekszy do drewna. i
    tego muru. I to przez okna najwiecej tego bezcennego ciepla ucieka a nie przez
    te krokwie.
    Teraz odnosnie sztywnosci dachu; jest to problem architekta; wiezba powinna
    byc tak zaprojektowana i wykonana, aby nawet w czasie huraganowego wiatru
    wywrocic Ci sciany prawa nie miala. Wiezbe usztywnia poszycie; odpowiednia
    ilosc gwozdzi wbitych w plyty czy deski to zalatwia tak, ze mozesz spac
    spokojnie.
    Pzdr.