  • Data: 2009-11-05 20:25:36
    Temat: Re: Jak to w koncu jest z tą pompą ciepła
    Od: "marko1a" <m...@l...de> szukaj wiadomości tego autora

    news:4d8c10de-cb72-4c8a-8ac9-a4d8a0d04ce2@l13g2000yq
    b.googlegroups.com...
    On 5 Lis, 15:11, "marko1a" <m...@l...de> wrote:

    > 2,5m3 czyli mamy do syspozycji niecałe 7kWh z metra kwadratowego działki.

    >o to jednak popelniles gdzies w tych wyliczeniach duuuzy blad - bo
    >ychodzi, ze musialbym miec 12000kWh/7 = 1714m2 kolektora, zeby to
    >zialalo i to w mokrej glinie :-)

    Jasne! Wymiennik nie "zbiera" ciepła tylko w płaszczyźnie. To działa
    trójwymiarowo.
    Ideą przykładu było udowodnienie że mokra gleba gliniasta bez cieków wodnych
    przykryta lekką suchą ziemią nie otrzyma wystarczającej ilości energii z
    powierzchni. Ta lekka ziemia jest po prostu dobrym izolatorem.

    >Dla przykladu podam, ze pompy ciepla z bezposrednim parowaniem maja
    >wymienniki 100-120-150m2 i dzialaja z podobnymi mocami (6-9kW i
    >wiecej), DZIALAJA! Takze Twoje obliczenia sa bledne :( Gdybys pomylil
    >sie o 10, 20, 50% to moznaby dyskutowac. Ale bachles sie o "troche"
    >wiecej :)

    Obliczenia a raczej szacunki jak napisałem dotyczą górnej warstwy wymiennika
    poniżej strefy zamarzania.
    Odbierając ciepło wymiennikiem odbierasz z pozostałych dolnych i okolicznych
    warstw wykorzystując właściwości przewodnictwa cieplnego.
    Grunt jest niehomogeniczny i nie stały. Nie ma prostego modelu
    matematycznego za pomocą którego łatwo można by wyliczyć właściwości gruntu.
    Chyba że sobie taki grunt stworzysz wymieniając np. 200m3 gruntu na coś w
    miarę homogeniznego przygotowanego przez człowieka.

    Marek