    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kable pod styropianem
    Date: Wed, 30 Sep 2009 19:26:24 +0200

    Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości
    news:h9vrf5$2jqj$1@news2.ipartners.pl...

> [...]

    Zwłaszcza, ze ludzie kładą jakieś badziewne przewody kupowane po
    kibelmarketach, które posiadają zaniżone przekroje.

    > 10[A/mm2] dotyczy właśnie przewodów pracujących w wysokiej temperaturze -
    > układanych w ociepleniu, w uzwojeniach transformatora itd..
    > W tynku zniesie i 20[A/m2]

    Wybacz, ale jesteś w błędzie.
    10A wytrzyma przewód o przekroju 1mm2, ale współczynnik przeliczania nie
    jest liniowy i dla przykładu dla tych samych warunków przewód 2,5mm2
    wytrzymuje tylko 18A (a według tego co piszesz powinien 25A) zaś przewód
    4mm2 wytrzymuje 25A (według Twoich przeliczeń powinien wytrzymać 40A), zaś
    przewód 6mm2 wytrzymuje 32A (a według Twoich przeliczeń powinien wytrzymać
    60A) .
    Problem polega na tym, że przewody posiadają pole przekroju w formie koła, a
    nie płaskownika o nieskończenie małej grubości, dla którego przyrost
    przekroju ma prawie liniowy przyrost obwodu, a zarazem powierzchni czynnej
    poprzez którą następuje chłodzenie. Dla koła przyrost obwodu nie jest
    liniowy w stosunku do przyrostu pola powierzchni. Dlatego też zależność jest
    taka dla przewodów, że im większy przekrój tego przewodu, tym ma mniejszą
    dopuszczalną gęstość prądu.
    Dlatego tak jak napisałem wcześniej przyjmuje się bezpieczny współczynnik
    5A/1mm2 dla przewodów do 6mm2
    Grubszych jak 6mm2 w posesjach się nie zakłada (oczywiście poza głównym
    doprowadzeniem do rozdzielni).
    Czasami na wsiach ludzie zamawiają większy przydział mocy i wtedy mają
    zabezpieczenia 32A do urządzeń rolniczych (sieczkarnie, młocarnie itp.) W
    takich przypadkach może być prowadzona instalacja do gniazd siłowych
    przewodami 6mm2
    W domach mieszkalnych najgrubsze przewody to 4mm2, grubszych nie ma potrzeby
    montować.
    W przypadku montowania najgrubszych przewodów 4mm2 można przyjąć gęstość
    prądu 6,25A/mm2