  • 1. Data: 2009-09-29 08:24:05
    Temat: Kable pod styropianem
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowanie.

    Na scianie ktora chce ocieplic styropianem mam przymocowane kable. Czy kleic
    styropian bezposrednio na kable, czy jakos te kable odizolowac od
    styropianu, zakleic tynkiem czy jak? To samo kable na stropie,
    zabezpieczyc - wlozyc w peszle, czy niech sobie leza i klasc na nie
    styropian?

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-09-29 08:36:30
    Temat: Re: Kable pod styropianem
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

> [...]
    > styropianu, zakleic tynkiem czy jak? To samo kable na stropie,
    > zabezpieczyc - wlozyc w peszle, czy niech sobie leza i klasc na nie

    Ja jak robiłem instalację elektryczną na parterze to kable położyłem
    bezpośrednio na chudziaku, na to poszła folia, styropian, podłogówka i
    jastrych cementowy.
    Do dzisiaj wszytko działa (juz około roku) :P
    Myślę, że możesz bezpośrednio położyć na stropie bez peszla i na to
    styropian-ja tak zrobiłem
    Tylko uważaj na przewody, żeby ich czymś nie przeciąć.
    A układnie na zewnątrz, hmm w sumie peszle dajemy tylko po to aby
    mechanicznie nie uszkodzić przewodu.
    Ruszać się on nie będzie na ścianie, więc można dać bez peszla.
    Natomiast się bym zastanowił, czy na zewnątrz dawać kable YKYp bo to
    podtynkowe wewnętrzne.
    Może trzeba by dać odpowiedni kabel który może dawać na zewnątrz, tam
    większa wilgotność większe różnice temperatur, jak się jakiś gryzoń dostanie
    to żeby nie przegryzł.
    TAk tylko rozmyślam, bo kabli na zewnątrz jeszcze nie mam i zastanawiałem
    się nad tym przez chwilę, bo trza będzie jakieś oświetlenie zrobić :).

    Pozdrawiam Michał

  • 3. Data: 2009-09-29 08:38:22
    Od: "Stolat" <c...@g...pl>

    > osobiscie pusciłbym w peszlach, łatwiej wyciągnąc w razie czego

    JAk wyciągnać spod posadzki? NIe da rady.
    NA ścianie podobnie zrobisz kilka skrętów i po ptokach, a przecież peszel
    zgniciesz tak żeby styropian nie odstawał na 2 cm.

    Pozdrawiam Michał

  • 4. Data: 2009-09-29 08:40:18
    Od: "Przemek" <e...@v...pl>

> [...]
    > styropian?
    >
    > Pozdro.. TK
    osobiscie pusciłbym w peszlach, łatwiej wyciągnąc w razie czego

    pozdr
    przemek

  • 5. Data: 2009-09-29 08:44:56
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Stolat" <c...@g...pl> napisał w wiadomości
    .
> [...]
    > TAk tylko rozmyślam, bo kabli na zewnątrz jeszcze nie mam i zastanawiałem
    > się nad tym przez chwilę, bo trza będzie jakieś oświetlenie zrobić :).

    Moze i masz racje, tylko mnie to nie dotyczy. Kable sa na scianie miedzy
    pokojem a nieocieplanym strychem i te sciane planuje wlasnie ocieplic.

    Pozdro.. TK

  • 6. Data: 2009-09-29 08:48:22
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

> [...]

    > TAk tylko rozmyślam, bo kabli na zewnątrz jeszcze nie mam i zastanawiałem
    > się nad tym przez chwilę, bo trza będzie jakieś oświetlenie zrobić :).

    Przyłączam sie do pytania:
    Jakie kable dac w podbitce do oswietlenia.
    Zrobie je tam w peszelu, będzie kilka opraw w podbitce.
    Zostało mi trochę kabla którym robiłem instalacje w domu i czy moge go
    wykorzystac do umieszczenia w podbitce?

    Krzysiek

  • 7. Data: 2009-09-29 08:49:00
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > JAk wyciągnać spod posadzki? NIe da rady.
    > NA ścianie podobnie zrobisz kilka skrętów i po ptokach, a przecież peszel
    > zgniciesz tak żeby styropian nie odstawał na 2 cm.

    Nie ma szans wyciagnac kabla z peszla w styropianie. W warstwie ocieplenia
    posadzki dalem w peszlach kable do pomp CO. Okazalo sie, ze sterownik
    zamontowalem wyzej i kable zrobily sie za krotkie. Chcialem je przeciagnac
    wkladajac drugi dluzszy. Predzej wyrwal bym caly peszel spod posadzki niz te
    kable daly by sie przeciagnac a zakrety sa tylko dwa. Gdyby peszel byl na
    sztywno zwiazany ze sciana tak ze nie mogl by sie przesuwac nawet
    minimalnie, to moz byly by wieksze szanse.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-09-29 08:51:34
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > Zrobie je tam w peszelu, będzie kilka opraw w podbitce.
    > Zostało mi trochę kabla którym robiłem instalacje w domu i czy moge go

    Moim zdaniem tak. Nie zauwazylem, zeby kable przylaczeniowe do lamp
    montowanych wszedzie jak okiem siegnac dlugie lata temu jakos tracily na
    wartosci z tego powodu. Oczywiscie jak nie swieci na nie slonce, ale moze
    sie myle.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-09-29 09:32:19
    Od: "Paweł Bochenek" <p...@W...gazeta.pl>

    Maniek4 <b...@w...pl> napisał(a):

> [...]
    > wartosci z tego powodu. Oczywiscie jak nie swieci na nie slonce, ale moze

    Poliwinit (biały) w przewodach typu YDY jest w 100% odporny na UV.
    Co do podbitki - jedno ale - zapewnienie odpowieedniej wentylacji źródłom światła.
    Drugie ale to takie, że do nieszczelnych opraw będą właziły robale, ale rychło
    w ślad za nimi pojawią się pająki, więc problemu nie ma ;)
    pzdr., PB

  • 10. Data: 2009-09-29 09:33:21
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

> [...]
    > styropianu, zakleic tynkiem czy jak? To samo kable na stropie,
    > zabezpieczyc - wlozyc w peszle, czy niech sobie leza i klasc na nie

    Możesz kłaść bezpośrednio.
    Pamiętaj jednak, że obciążalność takiego przewodu jest mniejsza niż przewodu
    ułożenego w tynku. Maksymalna obciążalność poszczególnych przewodów także
    zależy od ilości przwodów oraz temeperatury otoczenia. Związane jest to z
    mocą wydzielanego ciepła z tych przewodów oraz zdolnością jego odprowadzania
    do otoczenia.
    Jako najbardziej ekstremalny przypadek w budownictwie jednorodzinnym należy
    przyjąć gęstość prądu ok. 5A/1mm2 , choć zależność ta nie jest liniowa, ale
    do prostych obliczeń w zakresie do 6mm2 w zupełności wystarczy.
    Nie będę się tu rozpisywał bardziej szczegółowo, bo te zależności
    uwzględniają całą masę czynników i współczynników, które dostępne są w
    formach tabelarycznych.
    Przyjmij wartość, tę którą Ci podałem i będzie OK.
    Przykładowo chciałbyś obciążyć przewód prądem o wartości 20A to musisz
    położyć przewód o przekroju 20 / 5 = 4 4mm2