    From: "J23" <i...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kocioł gazowy + zasobnik c.w.u.
    Date: Fri, 23 Jan 2009 12:16:38 +0100

    To i ja dorzucę pare słów.
    No wiec kiedyś królowały kotły dwufunkcyjne, a teraz z reguły daje się
    jednofunk + zasobnik.
    Dwufunkcyjny możesz zastosować jeśli masz niewielką instalację i krótki
    odcinek kocioł - bateria. Jednofunkcyjny z zasobnikiem daje lepszy komfort -
    woda jest wcześniej nagrzana, odkręcasz kran i leci.
    Ja kupiłem Buderusa kondensacyjnego z zasobnikiem. Nie wiem jak się teraz
    ceny kształtują ale pół roku temu dałem za całość 5600, więc za zwykły
    (niekondensacyjny) mogło by być pewnie w granicach 4000 tyś.
    Jeśli nie potrzebujesz dużego zasobnika (wielkość dobiera się z reguły do
    liczby domowników) to możesz też kupić taką centrale grzewczą, tj. kocioł z
    wbudowanym zasobnikiem (tzw. lodówka). Zasobniki tam montowane mają
    przeważnie ok 70l chociaż czasami więcej.
    Co do producentów to kiedyś mocno chwalono Junkersa, ale słyszałem że
    ostatnio lekko się "zepsuł", dobre opinie słyszałem o Viessmanie,Vailancie i
    Buderusie. Przy zakupie bierz pod uwagę też dostępność serwisu, bo nawet
    najlepszy kociał czasem może szwankować, a i przeglądy trzeba robić więc ich
    koszty tez mają znaczenie.

    Pozdrawiam J23