  • Data: 2012-10-20 19:43:26
    Temat: Re: Kociol pulsacyjny
    Od: k...@v...pl szukaj wiadomości tego autora

    W dniu sobota, 20 października 2012 19:10:08 UTC+2 użytkownik Irek N. napisał:

    > Dobrze, ale pomijasz jeden istotny parametr, zużycie paliwa. Może się
    >
    > okazać, że dla uzyskania wyższej temperatury będzie potrzebna jego
    >
    > większa ilość (co wydaje się naturalne, przynajmniej do pewnego momentu).
    >
    > Cały bilans energetyczny (wyższa temperatura spalania kosztem większego
    >
    > zużycia paliwa) może się zwyczajnie nie opłacać.
    >
    > Ciekaw jestem (nie znam się), czy faktycznie jest jakiś złoty środek -
    >
    > skład mieszanki, przy którym sprawność liczona na podstawie ilości
    >
    > wyprodukowanego ciepła przy określonej ilości zużytego paliwa (ale nie

> [...]

    Jest taka idealna mieszanka nazywa się mieszanka stechiometryczna. Dla różnych paliw
    będzie inny stosunek paliwa do powietrza, a tak naprawdę do tlenu w powietrzu.
    Praktycznie nie da się zrobić takiej mieszanki. W takiej mieszance wszystkie atomy
    paliwa ulegają spaleniu. Mozna się zbliżyć do takiej mieszanki. Ręcznie się nie da.
    We współczesnych samochodach załatwia to sonda lambda. Mierzy ilość tlenu w spalinach
    a sterownik w zależności od poziomu tlenu reguluje skład mieszanki. W piecu takim jak
    w temacie niska zawartość związków azotu świadczy że coś takiego jak sonda lambda tam
    siedzi. Do uzyskania wyższej temperatury płomienia potrzebna jest większa ilość
    tlenu. Dlatego przy spawaniu gazowym jednym z gazów jest tlen. Wyższa temperatura nie
    przekłada się na moc. W palniku acetylenowym temperatura może osiągnąć 2800 stopni.
    Ale mały palnik pomimo wysokiej temperatury ma 1kW mocy. Jak dać więcej acetylenu,
    czyli paliwa, to nie osiągnie większej mocy przy stałej ilości tlenu. Temperatura
    płomienia spadnie, zacznie się niepełne spalanie i sadze będą się robiły. Sondy
    lambda są stosowane w piecach gazowych. Kiedyś czytałem opisy pieców i w niektórych
    były. Taki wybuchowy piec może być bardzo fajnym urządzeniem. Mały, o wysokiej i
    gwarantowanej przez technologię a nie przez sprzedawcę sprawności.