    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kolektory słoneczne-dawno nie było
    Date: Sun, 19 Mar 2017 16:03:09 +0100

    W dniu 2017-03-19 o 14:18, Janusz pisze:

    > To faktycznie straszne g.. kupiłeś :)

    Tak moze byc. To byly rury do podlaczenia zestawu pompowego z baniakiem
    i naczyniem wzbiorczym, wiec stresu nie bylo. Nie twierdze, ze tak jest
    ze wszystkimi rurami. Peknieta rura u mnie w konsekwencji pekla od
    dokrecania. Napinala sie i w koncu pekla. Gdyby polaczenie bylo szczelne
    po pierwszym dokreceniu, byla by do dzis zapewne. Mi tak sie trafilo i
    nie byla to rura marketowa, choc lepsze zapewne dzis sa. Skoro trafilo
    sie raz, to nie ma pewnosci, ze nie trafi sie i drugi. Przeciez nie
    bralem pod uwage zabierajac sie do podlaczenia, ze za jakis czas cala ta
    robota bedzie psu w de.. z koniecznoscia ponownego pompowania
    instalacji, odpowietrzania itp. Nie wiem czy karbowane rury mozna w
    jakis sposob laczyc w miejscu pekniecia na dluzszych odcinkach np. Moim
    zdaniem o ile nie jest konieczne stosowanie bardziej elastycznych rur
    niz miedz w jakichs szczegolnie ciasnych przejsciach (na etapie budowy
    niewystepujace), to nie ma tez wiekszego uzasadnienia, by stosowac
    drozsze rury karbowane zamiast miedzi. Dobrze zaplanowane prowadzenie
    rur do kolektora, praktycznie wyklucza jakiekolwiek laczenia po drodze a
    i samo laczenie przede wszystkim jest mozliwe i dosc latwe. Podobnie
    samo naciagniecie kauczukowej otuliny, istotne w przejsciach przez np.
    stropy.

    Pozdro.. TK