    From: QbaB <Q...@g...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Kominy murowane vs systemowe
    Date: Wed, 27 May 2009 00:42:42 -0700 (PDT)

    On 26 Maj, 19:25, robercik-us <r...@p...onet.pl> wrote:
    > Witajcie.
    > Mam w projekcie dwa kominy dymowe. Jeden ma coś 6.20 m, a drugi 8,20.
    > Powiedzcie mi jak może być różnica w cenie robocizny kominów murowanych
    > w stosunku do kominów systemowych? Kominy murowane muszą być chyba jakoś
    > specjalnie zrobione - pełna cegła, podwójne murowanie takie, żeby się
    > nie schodziły spoiny... Systemowe dla odmiany układa się z 'klocków'.
    > Klocki... owszem, droższe, ale roboty mniej.

    Nie będe Cie namawiał na konkretne rozwiązanie ale przedstawie swój
    tok rozumowania.
    Murarz za wymurowanie komina bierze tyle co za ścianę i wątpię zeby
    komin systemowy potraktował jako ułatwienie zwłaszacza jeżeli
    narzucisz mu używanie specjalnych zapraw itp.
    Komin zwykły z cegły bez wkładu wytrzymał u mojego ojca ponad 30 lat i
    wytrzyamłby pewnie dłużej gdyby nie był poźniej podnoszony wraz z
    nadbudową poddasza. Teraz jest wstawiony wkład stalowy i pewnie
    wytrzyma kolejne kilkanaście lat. Po takim czasie to juz o komin
    bedzie sie martwił kto inny a nie mój ojciec.
    Ja u siebie wstawiłem wkład ceramiczny (bo jakoś nie mam przekonania
    do stali) i myśle że za mojego życia nie będę musiał się martwic
    żywotnością komina.
    Nie wiem nawet czy kosztowało mnie to taniej niż systemowy (ale raczej
    na pewno) ale wiem że połączenia elementów wkładu mam co 1,2m a nie co
    25 cm a to chyba jest jedyne newlargiczne miejsce komina z wkładem.
    No i jeszcze jedna kwestia - estetyka.
    Był wątek na forum o problemie wykończenia komina systemowego ponad
    dachem. Tynkowanie i płytki klinkierowe to niezbyt pewne rozwiązanie.

    Pzdr
    QbaB