    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
    Subject: Re: "Mój prąd" - nowe dofinansowanie na panele
    <s...@f...lasek.waw.pl> <s054zqypc0gu$.dlg@myjk.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhekv4$oqb$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <nhz9yt2up9xv$.dlg@myjk.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <1...@m...org>
    <s...@f...lasek.waw.pl> <1smmby2btkyob$.dlg@myjk.org>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhmpe4$6g3$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhoncj$p1q$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhpb4b$uot$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhr9rm$hqi$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhu30t$cif$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qhui5r$gg3$1@news.vectranet.pl>
    <s...@f...lasek.waw.pl>
    <qi13qq$9pt$1@news.vectranet.pl>
    Date: Fri, 2 Aug 2019 19:38:21 +0200

    Pan Dominik Ałaszewski napisał:

    > No OK, ale to nie moja sprawa, tylko piekarza. Dlaczego
    > w przypadku en. elektrycznej ma być inaczej? Niech nawet
    > sprzedawcy dopłacają do 2 taryfy, skoro im jakoś się opłaca
    > (nawet niech będzie i w ramach "budowania wizerunku" ;-)
    > Dlaczego mam komuś sugerować, jak ma prowadzić swój biznes?

    Kiedy ostatnio sprawdzałem jaki jest aktualny skład rządu, nie
    było tam (jeszcze) ministra piekarnictwa.

    > Oczywiście. Dlatego nie zawsze proste prawa popytu i podaży
    > mogą mieć wprost zastosowanie :-)

    Cieszę się, że i tu się zgadzamy.

    > Ja wychodzę z założenia, że skoro taki wynalazek jest, to znaczy
    > że się wytwórcy/dostawcy opłaca (w szerokim rozumieniu).

    "nie zawsze proste prawa popytu i podaży mogą mieć wprost zastosowanie"

    > Bo teraz już może swoją ofertę kształtować dowolnie, państwo nie
    > narzuca 2 taryfy dla inwalidów i kombatantów :-)

    No to poczekajmy ma rozwój wypadków. Będą szukać pieniędzy, podniosą
    w pierwszej kolejności tym, co płacą mało. A może inaczej. Jeśli tych,
    co płacą mało, jest mało (nie znam danych), to zostawią jak jest.
    Będą mogli pławić się w chwale Janosika. Ale ci biedni wciąż będą
    niewdzięczni -- zamiast przyjąć dar, znajdą jeszcze tańsze rozwiązanie
    (np. stare kalosze). A skorzystają inni, choćby do grzania basenów.

    > Zauważ, że sprzedawców energii elektrycznej na rynku trochę jest,
    > praktycznie każdy oferuje taką czy inną "drugą taryfę", a nikt
    > nie oferuje taryfy płynnej. Widać tak a nie inaczej się im opłaca.

    Też tak uważam. W warunkach monopolu/oligopolu i regulatora, który
    mie ma pojęcia o tym, co reguluje, opłaca się robienie dziadostwa.

    > Są ludzie, którym przeszkadza wiele rzeczy. I chcą panować
    > nie tylko nad siecią, ale i nad krajem/światem...

    Są ludzie, którym przeszkadza, lecz panować nie chcą. Inni chcą
    panowania i tylko panowania, a przeszkadza im tylko to, co stoi
    na drodze do tego celu. Ludzie wywają różni. Ale to wiadomo od
    dawna, wiele książek na ten temat napisano. Czy musimy się do
    tej biblioteki dokładać?

    > Bo energia elektryczna to taki śmieszny towar, którego parametry
    > (napięcie, częstotliwość, przesunięcie fazowe) mocno zależą
    > od współpracujących elementów (ze strony wytwórców i odbiorców).
    > I nikt nie puści tego na żywioł (żeby regulowało się "samo"),
    > bo potencjalne konsekwencje będą bardzo poważne (do fizycznego
    > zniszczenia urządzeń).

    Za śmieszną też można uznać wiarę w to, że samo ogłoszenie cen
    spowoduje fizyczne zniszczenie urządzeń.

    > Owszem, płynne sterowanie urządzeniami odbiorców, na które
    > pozwala obecna technika, jako naturalne rozwinięcie DSR,
    > będzie się pewnie rozwijać. Ale nie sądzę, żeby mechanizm
    > regulacji sieci elektroenergetycznej za pomocą cen gdziekolwiek
    > zostałby wdrożony. Za duże ryzyko fluktuacji (choćby paradoks
    > Giffena, ale i chwilowa "czkawka", gdzie podaż reaguje
    > z zauważalnym opóźnieniem).

    Każda pliszka swój ogonek chwali. Jedni poszli w proste rozwiązania
    typu DSR i w nie wierzą. Inni wolą od razu rozwiązać więcej problemów,
    również przyszłych.

    > Ponownie zapytam- wiesz o _jakiejkolwiek_ takiej sieci
    > zrealizowanej w praktyce? Bo w teorii to i socjalizm
    > sprawdzał się doskonale...

    Z tego co pamiętam, duński system idzie w tym kierunku. Jak daleko
    już zaszedł, trudno mi w tej chwili powiedzieć.

    --
    Jarek