    From: "Maniek4" <t...@p...fm>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Montaż halogenów
    Date: Tue, 20 Jan 2009 23:21:59 +0100

    Użytkownik "T.M.F." <t...@n...mp.pl> napisał w wiadomości
    news:gl5ftp$duv$1@atlantis.news.neostrada.pl...

    > sprawdz jeszcze jak twoi producenci podaja sprawnosc. Bo czesc robi taki
    > przekret, ze wyraza sprawnosc jako lm/W ale nie wat mocy pobieranej przez
    > diode tylko wat swiatla. To prowadzi oczywiscie do uzyskania takich
    > kosmicznych wynikow. No coz, czego sie nie robi dla marketingu.

    Mowimy o ilosci swiatla z 1W, nie leda.
    BTW to nie sa moi producenci, a dostaje prase glownie zwiazana z motoryzacja
    i innymi pierdolami. Mowa o ledach uzywanych przez firme Hella, moze
    testowanych, realizujacych swiatla drogowe i mijania, nie pozycyjne.
    Porownywane byly z lampami xenonowymi, wypartymi w przyszlosci przez ledy,
    wiec o jakiej kolwiek pomylce nie ma mowy.

    > Ale ciagle nie uwzgledniasz efektu skali. Termometry rteciowe sluzyly
    > latami, stluczenie to byl wyjatek, w dodatku latwo zauwazyc i usunac
    > kuleczki rteci z termometru, trudno z rozbitej swietlowki. Dla
    > uzmyslowienia o czym mowimy - w samych USA roczna sprzedaz swietlowek
    > kompaktowych to kilkaset milionow sztuk.

    Masz racje, tylko wciaz nie rozumiem jak te 4mg rteci nie w czystej postci,
    po zbiciu szkla rozpylone moze komus zaszkodzic. A warto pamietac, ze nie
    wszystkie sa rozbijane po zuzyciu. Pamietam do dzis jak bawilem sie rtecia z
    kilku termometrow. Co sie z nia stalo nie pamietam, ale napewno nie zostala
    zutylizowana, o powszechnym amalgamacie drugi raz nie wspomne. To jest po
    prostu jakas paranoja naszych czasow i tyle. Wszystko zrobilo sie szkodliwe,
    a asfalt nie wiadomo czemu dalej sie kladzie. Moze nie mam nic przeciwko
    zapobieganiu, uczulaniu itp., ale we wszystkim trzeba miec jakis umiar. Nie
    przecze temu co piszesz, ale nie zgodze sie z teza, ze to jakies smiertelnie
    powazne zagrozenie. Swietlowki rurowe od lat byly wyrzucane do smietnikow,
    zawieraly znacznie wiecej rteci i byly, sa dosc powszechne, a trawa przy
    smietnikach na przekor propagandzie dalej rosnie. Ale oczywiscie lepiej
    unikac i utylizowac, nie robic przy tym wielkiego halo z powodu zbitej
    jednej na iles tam swietlowki. W tym wszystkim chodzi w sumie o bilans
    zyskow i strat. Mniej pradu zuzyje swietlowka przyczyniajac sie do wiadomo
    czego, przy dosc malo realnym zagrozeniu jej szkodliwosci, ale tego nikt
    chyba nie je. Mi w kazdym razie tradycyjne zarowki nie przeszkadzaja, ale
    jakos zaluje, ze rozwoj lamp wyladowczych wysokopreznych jakos nie
    uwzglednia uzytku domowego.

    Pozdro.. TK