eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.rec.domNieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi › Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    From: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom,pl.pregierz
    Subject: Re: Nieopłacalność solarów naukowo, czyli jak być snobem we wsi
    Date: Sat, 25 Dec 2010 12:53:56 +0100

    "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> wrote:
    > Link do pracy badawczej na temat opłacalności solarów. W zależności od
    > tego, jaki nośnik mają zaoszczędzić czas zwrotu wynosi od 20 do 99 lat.
    > Żywotność określili na 25 lat.
    > W artykule popełniono błędy zakładając grzanie wody prądem G11. Wiadomo,
    > że w II taryfie G12 prąd jest zwykle o połowę tańszy niż G11. Pominięto
    > również koszt kapitału.
    >
    > Wychodzi na to, że dla domu się nie opłaca. Drogi gadżet. Snobizm.
    > Dowartościowanie się przed sąsiadami.
    >
    > http://tinyurl.com/2e789zt
    > http://www.elektroenergetyka.pl/639/elektroenergetyk
    a_nr_07_09_e1.pdf

    > Wesołych Świąt!

    Chyba piszesz o Świętach w 2006 roku, bo z tego okresu jest ten artykuł...
    Ja już nie pamiętam gdzie wtedy wigilię spędzałem.
    Komentarz do artykułu: jedyna cenna dla mnie informacja z tego, to to, że
    dzięki kolektorom zaoszczędzę minimum 420zł/rocznie. Minimum, ponieważ ja
    nie będę ograniczał temp. w zasobniku do 50 stopni. W tej chwili kocioł
    ogrzewa wodę 3 razy na dobę do 48 stopni (górna wężownica) i jeśli jedno z
    tych podgrzewań pominąłbym, to w którymś momencie zabrakłoby ciepłej wody.
    Reszta informacji w artykule jest nieaktualna. Autor zakłada zakup zbiornika
    biwalentnego za 6120zł. Mnie się udało w zeszłym roku kupić na allegro
    zasobnik Biawar megasolar 300 za 2100zł. Zasobnik 150 Z dostawą kurierem do
    domu. Zasobnik jednowężownicowy 150L to wydatek ok. 1100zł.
    Tzw. "instalacja" kosztowała mnie może ze 100zł (3400zł za kompletną
    instalację wod.-kan.+co+podłogówka+rury pod solary+kotłownia)+może 200zł
    materiały. Zatem do tej pory na instalację solarną wydałem jakiś 1300zł.
    Brakuje grupy pompowej (1000zł), naczynia wzbiorczego(130zł), odpowietrznika
    na dachu (80zł), modułu solarnego do sterownika vaillant (350zł), paru rurek
    i otuliny (500zł) no i kolektora.
    W zaokrągleniu koszt to 3500zł + kolektor. Kolektor próżniowy ulrich (24
    rury, 3,9m2) to wydatek ok. 2000zł. Razem 5500zł + ewentualny montaż (mam
    nadzieję, że uda mi się zamontować to samemu).
    Materiały przepuszczę przez firmę znajomego, który wystawi fakturę na całość
    instalacji. Gmina zwróci (o ile wrócą dopłaty) 40% czyli 1600zł.
    5500-1600=3900. Zwrot najdalej po 10 latach. Snobem we wsi i tak jestem bo
    mam 2 sygnalizatory od alarmu i 250W latarnię HQI na ogrodzie, która w nocy
    oświetla pół osiedla.

    --
    Bartek