    Date: Sun, 24 Mar 2013 17:05:22 +0100
    From: "M." <...@n...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: No i jak tam u Was wyglada ocieplenie klimatu?

    W dniu 2013-03-24 16:10, Maniek4 pisze:
    > Użytkownik "M." <...@n...pl> napisał w wiadomości

    > Ironia polega na tym, ze posluzyles sie pojeciem kluczowym: "dostarczasz
    > wiecej energii". Jak rozumiem nie chodzi juz o gazy cieplarniane?

    ROTFL.
    Ironia polega na tym, że gazy cieplarniane są KLUCZOWE w bilansie
    energetycznym ponieważ od nich zależy ile energii jest tracone
    (wypromieniowane).

    Wiemy ile promieniowania (energii) dociera do Ziemi, wiemy ile
    promieniowania (energii) ucieka. Część wypromieniowywanej energii jest
    zatrzymywana przez gazy cieplarniane. Dopóki skład gazów cieplarnianych
    jest stały (przy niezmienionych pozostałych parametrach) ilość energii
    wchodzącej i wychodzącej jest równa. Jeśli dołożysz gazów cieplarnianych
    to na Ziemi zostanie więcej energii więc podwyższy się temperatura. Wraz
    ze wzrostem temperatury większe będzie promieniowanie i ustali się nowy
    stan równowagi przy wyższej temperaturze (moc promieniowania zależy od T^4).

    Stosując analogię do domu:

    Wyobraź sobie, że masz w domu piec w którym zawsze tak samo palisz. Na
    zewnątrz jest stała temperatura i w domu także ustali się jakaś stała
    temperatura. Jeśli dołożysz 1cm warstwy ocieplenia (styropian) to więcej
    energii zostanie w środku i podwyższy się temperatura. Temperatura
    będzie rosła aż znowu wyrównają się straty ciepła przez ściany z
    ogrzewaniem (przy większej różnicy temperatur są większe straty).

> [...]
    > linka:
    > http://meteomodel.pl/BLOG/?p=4586
    > Bedac w tamtym okresie nie wiedzieli bysmy, ze dalej spadnie. Do 1980 trend
    > byl malejacy, czego nie zauwazyles, bo wolisz pouczac niz odniesc sie do
    > watpliwosci. Siegajac do historii wiemy, ze ten akurat okres trudno nazwac
    > spowolnieniem.

    > Ale jakie ochlodzenie? Za oknem? Godzina 16.06 dnia 24 marca, na
    > zewnatrz -2,2. Dla mnie zdecydowanie chlodniej jak rok temu np.
    > Powiedz Ty mi lepiej, gdzie na wykresach widzisz wplyw czlowieka?

    Za jakim oknem. Mówimy o temperaturach GLOBALNYCH. I zostaw wreszcie te
    wykresy z Europy Środkowej.

    Tutaj masz wpływ człowieka:
    http://berkeleyearth.org/pdf/decadal-with-forcing.pd