    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (OT) Polska w UE takie moje spostrzeżenia
    Date: Wed, 14 May 2014 09:55:15 +0200
    <a...@g...com>
    <lk9jri$ctp$1@news.task.gda.pl>
    <6...@g...com>
    <lka78e$i08$1@node2.news.atman.pl> <lkad1v$nt9$1@node2.news.atman.pl>
    <lkafk7$7hn$1@node1.news.atman.pl> <lkfrnc$7s6$1@node2.news.atman.pl>
    <lkfskq$8u1$1@node2.news.atman.pl> <lkg220$er4$1@node2.news.atman.pl>
    <lkg5l0$4vg$1@node1.news.atman.pl> <lki081$bjm$1@node2.news.atman.pl>
    <lki9pq$97h$1@node1.news.atman.pl> <lkjgae$t80$1@node2.news.atman.pl>
    <lkq3fc$8jo$1@node1.news.atman.pl>

    W dniu 12.05.2014 11:14, Ergie pisze:

    > Nie nie zauważyłem, bo spodziewałem się merytorycznej dyskusji, ale jak
    > widać znowu się przeliczyłem.

    Merytoryczna dyskusja z argumentem (jak sam przyznałeś) wyssanym z palca?

    > Na doświadczeniu i badaniach etnologów, socjologów i innych badaczy
    > kultur pierwotnych którzy doszli do wniosku że w każdym społeczeństwie
    > osoby mądrzejsze niż przeciętna rządzą osobami głupszymi. Po prostu
    > mądry potrafi się odpowiednio ustawić, albo zrobić coś by awansować z
    > grupy sług do grupy panów.

    To działa w jakiejś de facto merytokracji. Jak masz feudalizm i
    DZIEDZICZNIE zapewnioną pozycję władzy to niestety nie ma tak dobrze.
    Paru ekstra wybitnym spryciarzom może się udać przefiltrować przez tę
    barierę, ale to wyjątek nie reguła.

    > Istniał. Historycy są co do tego zgodni. Jest sporo źródeł pisanych
    > które stanowią że xxx za zasługi został pasowany na rycerza, albo że yyy
    > za zasługi dostał w lenno 5 wiosek.

    I to występowało regularnie, codziennie i rutynowo czy było raczej
    odpowiednikiem wygrania szóstkiw totka, hmm?

    > Prekursorem czego?

    Innych takich wydarzeń.

    > Zmiana by się dokonała _niezaleznie_ od rewolucji francuskiej.

    Ale ty krytykujesz samą zmianę, że "pospólstwo" zyskało głos i udział we
    władzy.

    [ciach mnóstwo pytań bez odpowiedzi]

    Zmanipulowałeś cytaty i unikasz merytorycznej dyskusji, cwaniaczku.

    > Było wiele przyczyn, ale gdyby nie podburzony motłoch to wszystko
    > spaliłoby na panewce.

    Inteligente wykorzystanie dostępnych narzędzi.

    > No bo pisałeś że gdyby nie feudalizm to... W takim razie dokąd mam się
    > cofnąć? Feudalizm (ten europejski oczywiście) zaczął się mniej więcej ze
    > średniowieczem.

    I trzymał się krzepko stanowczo za długo.

    > Z braku potrzeby. Po co chłopu co do miasta jeździ raz do roku na
    > kiermasz znajomość pisma? Przez długie wieki wieś była zupełnie odcięta
    > od miast w tym sensie, ze się ze sobą prawie nie kontaktowali. Chłopi
    > nie potrzebowali umieć pisać i czytać bo im to do niczego nie było
    > potrzebne. Dlatego nie widzieli potrzeby kształcenia swoich dzieci itd.

    Potrzeba była, tyle że nieuświadomiona czy wręcz celowo tłumiona.

    > Dokładnie! Więc skoro w wielu innych krajach rewolucja się nie wydarzyła
    > to znaczy że nie była potrzebna. Feudalizm w sposób naturalny zmienił

    Nie, to znaczy że tam blokada siłowa była znacznie skuteczniejsza.

    > się w kapitalizm w momencie gdy pojawiła się silniejsza warstwa średnia
    > - bogate mieszczaństwo i kupcy.

    Z dużym opóźnieniem. I w kompletnie wypaczonej, drapieżnej postaci tak
    ładnie pokazanej w chociażby książkach Dickensa.

    > Nie czytałem, więc nie bardzo wiem do czego mam się odnieść.

    Żeby mieć głos trzeba było swoją postawą wykazać nie tylko odpowiedni
    poziom świadomości ale także tendencję i gotowość stawiania dobra
    społeczeństwa nad dobrem własnym.

    > No bo kredyt społeczny to demokracja tyle że demokracja _ważona_.

    No i?

    > Nie wystarczy jeden. Bo nie miałby jak odbierać jedzenia i zmuszać do
    > pracy. To jest właśnie podstawowy problem - komuniści twierdzą że

    Miałby - bo w feudalizmie (w tej analogii) jako jedyny miałby broń.