    From: Maniek4 <r...@s...won>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: (OT) Polska w UE takie moje spostrzeżenia
    Date: Mon, 19 May 2014 23:14:27 +0200
    <lk3lh8$c2k$1@speranza.aioe.org> <op.xfcevyr5n0u1o8@moj>
    <lk606i$b50$1@speranza.aioe.org> <op.xfhwl0orn0u1o8@moj>
    <lkdk40$uma$1@speranza.aioe.org> <op.xfhzvxtgn0u1o8@moj>
    <lkdsm7$lqf$1@speranza.aioe.org> <op.xfh48y0rn0u1o8@moj>
    <lkec7v$m0e$1@usenet.news.interia.pl> <op.xfi7w7bmn0u1o8@moj>
    <lkfpe3$n0e$1@usenet.news.interia.pl> <op.xfj5frn1n0u1o8@moj>
    <lkid9t$73u$1@usenet.news.interia.pl> <op.xflzmgq3n0u1o8@moj>
    <lkku3q$op1$1@usenet.news.interia.pl> <op.xfnwdem4n0u1o8@moj>
    <lkoov7$t59$1@usenet.news.interia.pl> <op.xfyi4azdn0u1o8@moj>
    <ll798k$4ha$1@usenet.news.interia.pl> <op.xf2qnyyln0u1o8@moj>

    W dniu 2014-05-18 23:15, janusz_k pisze:

    > Alesz oczywiście, i ile ten kurs może się zmienić?
    > 10-20% góra, nikt się nie spodziewał że może więcej.

    Biorac pod uwage, ze materialy nigdy nie byly tak drogie i takiej gorki
    w historii nie bylo to trudno okreslic jakie jest ryzyko kursu. Dla mnie
    generalnie sytuacja nie byla normalna i optymizm mogl byc nadmierny. I
    oczywiscie masz racje, ze teoretycznie kurs mogl zmienic sie nie tak
    znowu wiele. Jednak ta nienormalnosc w moim przekonaniu sprawiala, ze
    bylo wiecej czynnikow do analizy. Patrzac na sytuacje pozniej, nie
    mylilem sie.

    > No ale o co ci chodzi, masz żal do ludzi że brali kredyty?
    > wzieli i mają, wiesz że kredyty hipoteczne są nalepiej spłacanymi
    > kredytami?

    No wiem, bo sa specyficzne. Pytanie jakim kosztem.

    > Urzekła mnie Twoja opowieść, tylko co z niej teraz wynika?
    > Nie masz kredytu? chwała ci za to, miałeś forsę i dobrą pracę to się
    > budowałeś, inni nie mieli tyle szczęścia a mieszkać chcą.

    Prawde mowiac nie chca a musza. Roznica jest mniej wiecej taka, ze ja do
    budowy przygotowywalem sie przez kilka lat, a inni brali po prostu
    kredyty. Oczywiscie mogli skoro byla taka mozliwosc, ale teraz niech nie
    biadola, ze ktos ich oszukal.

    > No właśnie nie korzystasz, dlatego nasz dyskusja wygląda jak rozmawa
    > ślepego z głuchym o kolorach.

    To kwestia podejscia do zycia.
    Jedni biora na wszystko i spacaja permanentne raty, a inni zyja z tego
    co maja. Naprawde kwestia zarobkow w pewnym sensie jest pomijalna.
    Kredyt to pieniadze ktore zarobi sie kiedys, czyli w konsekwencji i tak
    trzeba je miec. Kwestia wyboru jest to kiedy i za ile chce sie to miec.
    To nie jest tak, ze zarabia sie lepiej niz inni. Ci inni szybciej maja
    wiecej i okupione jest to kredytem. Inni staraja sie najpierw na to
    zapracowac, ale wciaz to te same pieniadze. Jedyna roznica to
    przesuniecie w czasie.

    > Teraz to każdy jest mądry, wtedy takich głosów nie było, wszyscy
    > twierdzili że złotówka się będzie umacniać, gosp rozwija itd. a tu
    > wystarczyło beknięcie glinianego kolosa usa i wszystkim się to czkawką
    > odbiło.

    To jest prawda. Optymizm jakby to powiedziec szedl z gory.

    > Styropian, sąsiad kupował to znam ceny. bloczka po 12 widziałem w casto
    > ale to słaby przykład bo ja kupiłem za 5,7

    No tak, ale wykonawcy chcieli wiecej bo mogli. Materialy pewnie nie byly
    globalnie jakos znacznie drozsze, ale w sumie podejrzewam, ze zebralaby
    sie niemala kupka pieniedzy.

    > Grecja to jest pikuś, gdyby tylko tam wybuchł kryzys tobyśmy go wcale
    > nie odczuli, grecy byli na granicy wypłacalności, kryzys spowodował
    > tylko przykręcenie im kurka z kredytami które były im potrzebne na
    > spłatę starych.

    Grecja to przyklad jak dzialy rzady. Ich optymizm, ze mozna sie wiecznie
    zadluzac udzielil sie wszystkim. Jedni sie zadluzali, a inni byli
    dostawcami uslug dla nich. Kryzys jednego panstwa powoduje, ze drugie o
    stabilnej gospodarce traci klieta. I tak to mniej wiecej dzialalo.
    Dopiero kryzys pokazal, ze budzet powinien sie bilansowac.

    > Nie przypominam sobie.

    Oj byly dyskusje, byly.

    > Wyższym? złotówka straciła ponad 60% na wartości i ty uważasz że to jest
    > normalne? jak tak dale pójdzie to będziemy drugim Zimbabwe.

    Ale co mi placacemu podatki i wykanczajacemu dom przez kilka lat do
    tego? Nie ulozylem jeszcze kostki, bo najpierw chce na to zapracowac. I
    mam sie przejmowac, ze jakis koles ma problemy ze splata tej kostki?

    > No sorry, ale co ja mam do tego? Moj
    > Mogli wziąść kredyt, na starych zasadach pewnie by dostali.

    I biadoliliby, ze nie maja na rate.

    > Eee tam opowiadasz, nie masz kredytu to skąd wiesz jaki to stres.

    No ale nie jestem pozbawionym uczuc kawalkiem drewna. Wiele razy
    pisalem, ze pierwsze co rzad powinien to pozwolic sie bogacic ludziom.
    Dzieki takim ludziom kraj sie bogaci. W normalnej sytuacji nie
    powinienes sie stresowac kredytem, ale na to wplywa wiele czynnikow.
    Akurat budowa domu na gorce za nieswoje pieniadze nie byla dobrym pomyslem.

    > Może kredyciarze jednak nie budowali tak drogich domów, albo mieli wkład
    > własny, dlatego noszą ratę porównywalną do czynszu.

    Oczywiscie, ze tak i to jest OK.
    Jest jednak paru mniej racjonalnych i pewnie wszyscy takich znamy.

    Pozdro.. TK