    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Date: Thu, 18 Feb 2016 01:23:52 -0800 (PST)
    Subject: Re: Obecne trendy instalacji elektrycznej w chałupach
    From: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 16 lutego 2016 18:31:47 UTC+1 użytkownik Lisciasty napisał:
    > Powoli rzeźbię schemat instalacji, możecie powiedzieć
    > o czym warto teraz pomyśleć, a czego unikać bo i tak
    > się tego nie będzie używać?
    > Na razie myślałem o:
    > - sterowaniu przekaźnikami bistabilnymi (lub PLCkiem w przyszłości)
    > obwodów oświetlenia, więc włączniki impulsowe, przewód 2x0,5mm2
    > do rozdzielnicy wystarczy?
    > - skrętka sieciowa w strategiczne miejsca, żeby jak się da
    > uniknąć wifi
    > - zasilanie 24V w parę miejsc
    > - osobne obwody na ogród, garaż
    > - ups na podtrzymanie wentylacji

> [...]

    W ostatnich latach zauważyłem takie trendy:
    -na etapie budowy mnóstwo przeróżnych kabli(bo tanie, może kiedyś się przydadzą)
    -na etapie wykończeniówki te kable albo sa ukrywane w puszkach za jakimiś zaślepkami
    i zagipsowane bo może kiedyś albo wystają ze ściany bo przeróżnego osprzętu na razie
    zakładać inwestor nie chce bo osprzęt drogi, budowy koniec więc kasy mało a póki co
    funkcjonalność danego kable nie będzie wykorzystywana
    -po jakimś tam czasie kobiety przekonują faceta że wystający ze ściany kabel, czy
    puszka bez osprzętu to nie jest to o czym marzą i w ruch idą obcinarki czy inne
    zaślepki;)
    -po kilkunastu miesiącach nikt nie wie już gdzie i po co taki kabel był

    Chociażby wifi- piszesz wyżej że skrętka żeby uniknąć wifi. Ja bym właśnie odwrotnie-
    przemyśleć wifi żeby uniknąć skrętki.
    Normalnie jeden router z wifi starczy ale jak ktoś ma jakieś specjalne wymaganie to
    po jednym na piętrze będzie az nadto. I one mogą być połączone kablem(to właśnie
    przemyśleć na etapie budowy)
    Pomijając pojedyncze osoby które jakieś specjalne potrzeby mają(praca na dużych
    plikach, hobby polegające na archiwizowaniu Internetu) to nie znam nikogo z moich
    znajomych któremu do normalnego korzystania z Internetu nie wystarczyło wifi. Nawet
    jak w domu sa z 3 laptopy konsola i 5 telefonów to wifi daje radę
    Zasilanie 24v w "parę miejsc w domu" ja dla tego zastosowanie nie widzę ale może
    komuś potrzebne.
    Jak 8 lat mieszkam to nie pamiętam awarii prądu dłuższej jak 1 godzina więc u mnie
    zasilanie awaryjne to niepotrzebna rzecz. Ale sa pewnie tereny gdzie takie awarie
    bywają częściej i warto wtedy coś przemyśleć.
    Robienie na wszelki wypadek skończy się tym ze jak po 3 latach pradu zabraknie to
    albo ups będzie padnięty, albo w agregacie nie będzie paliwa itp. i i tak zacznie się
    rzeźbienie.
    W normalnie ocieplonym domu bez prądu można przeżyć ze dwie doby i temperatura będzie
    znośna(pomijając szkieletory) a i w zamrażarce tragedii nie będzie.
    Osobne obwody na ogród, pod wiate czy taras jak najbardziej ale to raczej
    oczywistość. No i w okolice podbitki jak ktoś iluminacje planuje czy chociażby na
    święta światełka.
    Czasami ktoś robi podświetlenie podjazdu(takie lampy w kostce brukowej czy coś w tym
    stylu) to i jakiś kabel tam się przyda takiej osobie.
    UPS do wentylacji- wg mnie zbyteczny bo bez prądu przez dwa dni nikt się nie udusi-
    ale co tam kto lubi.
    A zresztą czy do tego jakaś kablologia jest potrzebna? UPS leżący w garażu i jak jest
    awaria to go niesiesz w okolice centralki wkładasz wtyczkę i działa.
    W praktyce i tak będzie rozładowany pewnie ale inwestor spokojnej śpi jak wie że ma
    UPSa;)
    Rolety zewnętrzne- wg mnie rzecz całkowicie zbyteczna w domu, ale dla niektórych w
    specyficznych miejscach może być potrzebna. Jeśli jednak ktoś chce/musi z tego
    korzystać już to tu akurat rozważyłbym sterowanie elektryczne
    No i w okolice bramy/ furtki tez jakiś kabel warto zakopać.