    From: Jan Werbiński <j...@j...com>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie,pl.rec.dom
    Subject: Re: Oczadzieli.... Piątek trzynastego.
    Date: Wed, 18 Mar 2009 12:53:53 +0100
    <gpg75q$6lt$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gpg7r0$s4k$1@news.onet.pl>
    <gpg88i$8v4$1@atlantis.news.neostrada.pl> <gpgc8u$8h6$1@news.onet.pl>
    <gpgs45$atq$1@nemesis.news.neostrada.pl> <gph3pa$8k8$1@inews.gazeta.pl>
    <gpjpuf$jgl$1@news.onet.pl> <gpjrum$nc4$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gpjt71$qf6$1@opal.futuro.pl> <gpjvij$36n$1@news.interia.pl>
    <gpl9iu$2bg$1@atlantis.news.neostrada.pl>
    <gplb6f$orl$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <49be4f11$0$29456$f69f905@mamut2.aster.pl>
    <gplk7o$41a$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <49be5fe3$0$29472$f69f905@mamut2.aster.pl>
    <gppocc$ba5$2@atlantis.news.neostrada.pl> <gpqfvj$bpc$1@news.interia.pl>

    news:gpqfvj$bpc$1@news.interia.pl...

    > Użytkownik "Jan Werbiński" <j...@j...com> napisał w
    > wiadomości news:gppocc$ba5

    > O fenomenie juz bylo, przegapiles.

    Pytam ponownie, bo odniosłem wrażenie, że dla mnie fenomenem pieniądza,
    jeżeli już mam na siłę użyć takiego słowa, jest coś innego niż dla Was.

    > Nie mozna wlasnie. Te pieniadza nie powstaja z niczego, a z depozytow.
    > Mnoznikowa ekspansja depozytow bankowych jest w pelni kontrolowana przez
    > bank centralny i nie ma w tym nic tajemnego. Fakt tworzenia pieniadza
    > przez system bankowy jest jednym z elementow polityki pienieznej banku
    > centralnego wpywajacej na bezrobocie, produkcje i pensje. Skupianie sie
    > wylacznie na tym jednym mechanizmie jest naduzyciem, poniewaz to tylko
    > jeden z elementow calej bardzo skomplikowanej polityki pienieznej.

    Nie zauważasz prawdopodobnie, że od lat 70 tych, gdzie ostatni raz dolar był
    połączony w jakiś sposób ze złotem dokonała sie ewolucja, gdzie można wpisać
    w komputer dowolną ilość pieniędzy. Np ostatnio 700 miliardów dolarów
    amerykanie wpisali w komputer ot tak dla ratowania gospodarki.

    > 10%. Ta sytuacja zaklada, ze wszystkie pieniadze zostaja w formie zapisow
    > na kontach w calym systemie bankowym, a tak przeciez nie jest. Czesc trafi
    > do skarpety, czesc w banknotach i bilonie, a czesc jeszcze gdzies tam.
    > Jednoczesnie o czym nie mozna zapominac wycofanie 1000zl depozytu z
    > systemu

    Tak, ale to co opisujesz to chyba wszyscy mający jakieś oszczędności
    widzieli na filmikach z youtube?

    > jest tak samo silom popytu i podazy jak kazdy inny towar. Dla tego tez
    > jego ilosc na rynku (podaz) nie jest przypadkowa.

    Nie jest przypadkowa. Potrzeba więcej, to się drukuje/wpisuje więcej i już
    jest. Tak jak to zrobiło USA.
    Potrzeby rosną - zwiększamy przepaść pomiędzy rezerwami, a pieniadzem
    kreowanym. Ostatnio to świetnie widać.

    Ponawiam swoje pytanie: gdzie tu jest ów fenomen, bo nie widzę?

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/