  • Data: 2022-06-01 07:35:57
    Temat: Re: Oczko wodne i problem
    Od: A S <a...@e...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2022-06-01 o 02:02, LordBluzg(R)?? pisze:
    > Mam. Całe 650 litrów + rybki (12 karasi, które srają) ale jest problem.

    Witaj w klubie.

    Nie mam zewnętrznego filtra, za to w sposób ciągły, powoli wymieniam wodę, której mam
    pod dostatkiem. Woda z dna idzie (dobrze mieć zagłębienie ściągające szlamy, gówna,
    odpadki) na ogród, a w jej miejsce trafia świeża.

    Mętnienie po dobie może wiązać się z zażelazieniem. Rozpuszczone żelazo utlenia się i
    wytrąca po dniu lub dwóch. Woda na powrót staje się przezroczysta. Spróbuj w jakiejś
    wannie czy beczce, gdzie nie ma ryb. Aby przyspieszyć do kilku godzin, włóż tam
    pompkę natleniającą. Krótkotrwała mętność zdradzi obecność żelaza. Ten Twój deszcz
    zdaje się to potwierdzać.

    Co do filtra zewnętrznego - kiedyś eksperymentowałem z dużą drewnianą skrzynią
    wielkości grządki ogrodowej, dokładnie wyłożoną folią i napełnioną mytym żwirem,
    kamykiem, itd. Skrzynia stoi nieco wyżej, wode mała pompka podaje na wierzch złoża, a
    na spodzie jest wannowy wylew. Czyli grawitacyjne przejście wody przez złoże od góry
    do dołu. Taka skrzynia jest niebywale żyzna (azot). Należy tam coś posiać/posadzić.
    Jest zabawa dla żony.

    Do budowy wszelkich filtrów polecam maty poliwęglanowe do kupienia na Allegro lub w
    sklepach tapiserskich (wypełnienia wersalek, itd). Grosze, różne gęstości, grubości,
    niezniszczalność, łatwość mycia. Doskonałe.

    Polecam też filtr z tzw. kosza nasypowego od hipermarketów, wyścielonego grubą
    warstwą wełny poliwęglanowej i ustawionego tak, aby woda spływała do oczka.

    Przepływność 200l/h na takie oczko by wystarczyła, ale szczególnie przy filtrze
    zewnetrznym należy wyrzucać odchody, czyli czerpać z dna. Zrób próby, co tam jest
    wyciągane i ewentualnie większa pompka włączana okresowo (masz akumulator).

    pozdr serd
    --
    A S