  • Data: 2017-08-23 17:32:23
    Temat: Re: Odwiert - pompa ciepla - glebokosc
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Budyń napisał:

    > a nie wiem co łatwo zgadnąć, niespecjalnie uważnie śledzę co wypisujecie.

    Słuszne podejście. Najlepiej pisać co się wie, po co czytać innych.
    Niech sami czytają co piszą.

    > Ale w tym kontekscie to sie wypowiem - pompa ciepla do odzysku ciepla
    > ze zrzutów cwu kompletnie nie ma sensu ze względu na koszty inwestycyjne
    > i eksploatacyjne.
    > Mój bierny wymiennik zrobiony jakos tam tanio i tak jest na granicy
    > opłacalnosci.

    Jak ktoś ma pompę ciepła, to koszty inwestycyjne ma za sobą. Najwyżej
    może potrzebować biernego wymiennika zrobionego jakoś tanio. Za to
    być może bardziej opłacalnego. Może też oszczędzić nieco na wierceniu
    lub kopaniu, gdy wszystko jest jeszcze na etapie projektu.

    > Jesli pompa ciepla to na to metody sa znane - powietrzna lub wodna.

    Ciepłe siuśki w rurze kanalizacyjnej to też woda, więc metoda jest znana.
    Bardziej ambitni mogą dodatkowo użyć pompy powietrznej -- do odzysku ciepła
    z puszczanych bąków.

    > Nie głupio tylko policzalne - ilez tego ciepla masz w temperaturze
    > +20stopni? Jakies marne kwh a reszta i tak musi isc ze zródła +10.
    > Szkoda komplikowac instalacje dolnego zródła.

    Mam go tyle, ile wynika z faktury za gaz w okresie letnim. Dużo, bardzo
    duży procent zużycia zimowego, łącznie z grzaniem. Efektywność pozyskania
    ciepła ze źródła +20 jest dużo lepsza niż z tego +10. Znaczących wad nie ma.

    --
    Jarek