    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Ogrzewania podłogowe - juz za późno?
    Date: Tue, 2 Apr 2013 11:16:09 +0200

    Użytkownik "Marek Dyjor" napisał w wiadomości grup

    > Ergi wybacz ale chrzanisz.

    Wybaczam :-)

    > Policz ile wiecej zapłacisz za grzejniki dobrane wg twojej rady kiedyś
    > liczyłem i zejście do pułapu 55/45 podnosci cene bodajże dwukrotnie

    Teoretycznie. Bo ta pierwsza cena jest w praktyce często nieosiągalna.

    Nie mam pod ręką akurat żadnego projektu więc niech będzie mój dom. Mam na
    poddaszu 10 okien. 7 dachowych i 3 ścienne. Zapotrzebowanie na ciepło rzędu
    3 lub 4 kW czyli tyle ile bez problemu obsługą 4 grzejniki, więc do wyboru
    mam albo nie dawać grzejników pod wszystkie okna (a pod dachowe trzeba) albo
    dawać jakieś krótkie koszmarki 60cm pod parapet 150cm.

    Gdy wziąć pod uwagę dwie zasady czyli: pod każdym oknem dachowym grzejnik
    60x50 (mniejsze wyglądają paskudnie) a pod każdym oknem ściennym grzejnik o
    30cm krótszy od okna (czyli np. grzejnik dł. 90cm pod oknem 120cm) to się
    okazuje że nawet jak wszystkie będą jednopłytowe to ich moc będzie
    minimalnie za wysoka dla nawet dla parametrów 55/45

    Oczywiście gdyby dom był gorzej ocieplony to by się okazało, że te same
    grzejniki będą pracowały w warunkach 70/55, no ale rozmawiamy o nowych
    domach a nie o remontach starych.

    > purmo 22 600 1000 (761zł) 75/65/20 P=1709W dla parametrów 55/45/20
    > mnożnik wynosi 1.96 czyli musimy szukać grzejnika 3349W ------- 22
    > 600 2000 (1450zł) albo 33 600 1400 (1634)

    > czyli przy zachowaniu rozsądnej długości cena nam wzrośnie wiecej niz dwa
    > razy.

    Za grzejniki płytowe na cały dom zapłaciłem 3,5 tys. Ile z tego mogłem
    oszczędzić dając krótsze grzejniki? Tysiąc? Bo jak pisałem pod oknami
    dachowymi grzejnik i tak musi być.

    Rozmawiałem w święta i pytałem go czy tylko ja tak mam że nie cchę grzejnika
    60cm pod oknem 120cm i powiedział tak, że jak projektuje instalację CO dla
    szkoły, firmy itp to daje grzejniki jakie wychodzą z obliczeń, a jak
    projektuje dla domów to zawsze pyta inwestora czy chce takie jak wychodzą z
    obliczeń (czyli małe) czy większe które będą lepiej wyglądały pod oknem i
    pokazuje wizualizacje. Mówił że prawie za każdym razem żona inwestora
    stwierdzała, że mają byś szersze tak by nie było tyle pustej ściany obok
    grzejnika pod parapetem.

    > standardem jest 75/65 lub ostatecznie 70/55.

    Od kilku lat w projektach indywidualnych (czyli tych które ktoś liczył)
    widuję już tylko 70/55. W praktyce jak dom jest ocieplony to trzeba by
    specjalnie kupować jakieś mikroskopijne grzejniki by instalacja pracowała w
    tych temperaturach

    > musisz też brać pod uwage że przy temperaturze zasilania 30 stopni to
    > grzejniki praktycznie nie grzeją, bo to jest zbyt niska temperatura aby
    > zaczeła działa sensownie cyrkulacja powietrza przez panele.

    Grzeją, pewnie nie z mocą katalogową, ale grzeją. W praktyce ograniczeniem
    jest i tak minimalna moc kotła więc w okresach przejściowych grzejniki
    działają on/off, a nie ciągle.

    Pozdrawiam
    Ergie