    Subject: Re: Ogrzewanie pelletem domu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    From: Uzytkownik <a...@s...pl>
    Date: Tue, 6 Oct 2015 07:51:47 +0200

    W dniu 2015-10-05 o 23:35, Krzysztof Garus pisze:

    > No fajnie. Ale jak do pelleciaka trzeba bufora, to jak jest ten bufor to czy nie
    lepiej jest pojsc jeszcze krok dalej i miec tanszy kociol na tansze paliwo? Np kociol
    stalopalny opalany brykietem :)

    > bajcik

    To pójdźmy jeszcze dalej - kupmy śmieciuchy :)
    Oczywiście i takie rozwiązania ludzie mają, zwłaszcza ci co mają stare
    instalacje o dużej pojemności cieplnej.
    Niestety wśród ludzi krążą idiotyczne mity, że instalacja jest tym
    oszczędniejsza, im jest w niej mniej wody. Te mity szerzą zwłaszcza
    domorośli hydraulicy, którzy z reguły niewiele wiedzą na temat
    ogrzewnictwa, ale za to potrafią się dobrze i drogo sprzedać.
    Prawda jest jednak taka, że tańsze paliwo nie jest równoznaczne z
    tańszym ogrzewaniem, a im więcej wody w obiegu tym lepiej pracują
    wszelkie kotły na paliwa stałe.
    Poza tym ludzie kupują kotły z podajnikami aby się mniej narobić.
    Brykiet musiałbyś spalać na ruszcie, a spalanie na ruszcie ma mniejszą
    sprawność. Ponadto jakość spalania na ruszcie powoduje szybkie
    zanieczyszczanie się wymiennika i dalszy spadek jego sprawności. W
    efekcie końcowym musiałbyś kupić więcej opału.
    Oczywiście na rynku są kotły pelletowe czy na ekogroszek z dodatkowym
    rusztem, ale są to ruszta tylko do awaryjnego palenia, ponieważ
    konstrukcje kotłów podajnikowych i zasypowych są różne. Różnią się one
    nie tylko komorami spalania, ale przede wszystkim budową wymiennika
    ciepła, co powoduje, że nie da się zbudować kotła uniwersalnego, który
    miałby dobre parametry przy każdym rodzaju paliwa.
    Dla przykładu ja mam kocioł na ekogroszek z palnikiem, który świetnie
    sobie radzi z najtrudniejszymi węglami (spiekające, koksujące itp.).
    Potrafi też spalać zrębki czy pellet, ale musiałbym chyba się z ch....
    na głowy pozamieniać, żeby palić w nim pelletem.
    Oczywiście możesz się nastawić na drewno lub brykiet i kupić odpowiedni
    do tego kocioł, ale wtedy będziesz się musiał sporo napracować,
    dokładając kilkakrotnie opał w ciągu dnia.
    Szybko byś doszedł do wniosku, że poczynione oszczędności na opale nie
    są współmierne do pracy, którą musiałbyś włożyć w obsługę.

    Dla przykładu mój kocioł posiada stały ruszt ceramiczny do awaryjnego
    palenia drewnem, pełniący jednocześnie rolę deflektora oraz katalizatora
    dopalającego spaliny oraz drugi ruszt, a w zasadzie zestaw
    przezbrojeniowy, dzięki któremu mogę w kilka minut przezbroić na kocioł
    typu śmieciuch z dużą komorą zasypową. Pół kotłowni jest zawalone
    drewnem, ale jak sobie pomyślę, że muszę zejść do kotłowni ze 2 razy
    dziennie to wolę palić węglem udając się do kotłowni raz w tygodniu, aby
    dosypać węgla do zasobnika, a wszystkie parametry spalania ustawiać
    wygodnie z komputera lub telefonu komórkowego.