    From: Myjk <m...@n...op.pl>
    Subject: Re: Ogrzewanie pelletem domu
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Sender: Myjk <>
    Date: Tue, 6 Oct 2015 09:40:56 +0200

    Mon, 5 Oct 2015 19:26:32 +0200, Uzytkownik

    > Bufor ma za zadanie nie tylko zgromadzić energię, ale przede wszystkim
    > umożliwić pracę kotła z najwyższą sprawnością. Rzecz w tym, że sprawność
    > kotła jest największa wtedy, kiedy kocioł spala z mocą znamionową.

    Fajnie, tylko to nie jest przedmiotem.

    Piec na pelet potrafi się sam względnie dobrze kontrolować, podobnie jak
    ekosyzyf (tylko ten niestety syfi ZAWSZE), więc mniejsze czy większe
    "zyski" ze względu na pracę na "mocy znamionowej" są pomijalne.

    Jedynym punktem gdzie "warto" instalować bufor, i to nie ze względu na
    rzekomą ekonomię (bo do tego się sprowadza lepsza sprawność), tylko na
    komfort palacza i reszty mieszkańców, to są wszelakie źródła gdzie w ogóle
    nie da się sensownie kontrolować mocy (w zasadzie ilości paliwa) i trzeba
    poświęcać czas na ich obsługę aby nie przesadzić z wsadem i nie przegrzać,
    a jednocześnie nie zmarznąć jak się w czas do obsługi (zbyt małego wsadu)
    nie przystąpi. Nie znam takiego, co w nocy by dwa razy wstawał i dokładał
    do pieca/kominka żeby mieć stałą komfortową temperaturę w domu (ale może są
    tacy i wcale się specjalnie nie zdziwię).

    Czyli śmieciuchy i kominki (z płaszczem rzecz jasna).

    Ew. ze względu na ekonomię, prąd -- gdy chce się grzać tylko w 2T. Ale i tu
    się trzeba poważnie zastanowić, czy wtedy wodną instalację robić, czy druty
    położyć a za kase która poszłaby na bufor docieplić elewację.

    > Rzecz w tym, że mając duży bufor nie ma znaczenia moc kotła.

    Ma znaczenie, bo bufor nie ma nieskończonej pojemności cieplnej. Ponadto
    buforów za darmo nie rozdają, wręcz zbiorniki kosztują krocie. Im większe,
    tym więcej -- wiem, bo chciałem w tym sezonie montować żeby sobie (nie
    piecowi!) komfort poprawić i ostatecznie odpuściłem. Kosztują praktycznie
    drugie tyle co piec dobry (razem z obsługującą go hydrauliką).

    > Nawet jak będzie mocno przewymiarowany to bufor zapewnia
    > najbardziej optymalne spalanie dla kotła.

    Za pieniądze, które nigdy się nie zwrócą. Więc gdyby brać pod uwagę komfort
    użytkownika, to można się zastanowić nad buforem. Ale robić dobrze tylko
    samemu piecowi żeby sobie w "znamionowej mocy" pracował? ...

    > Jeżeli bufora nie będzie wtedy jakość spalania i sprawność
    > kotła jest mocno zależna od mocy kotła.

    ... Więc jeśli bufor jest konieczny, to należy zastanowić się, czy aby dany
    system grzewczy jest odpowiedni dla domu. I to zarówno w obsłudze,
    utrzymaniu, ale także w inwestycji -- bo jak już wspominałem, zbiorników i
    hydrauliki do przewymiarowanych (w stosunku do zapotrzebowania) kotłów
    gratis nie dodają.

    > Kotły o takich mocach to już produkowano od samego początku jak tylko
    > pojawiły się na polskim rynku kotły retortowe.
    > Problem tylko w tym, że nie ma palników o takich mocach i w
    > rzeczywistości wygląda to tak, że kocioł posiada wymiennik o mocy
    > 8-10kW, a zamontowany jest przy tym kotle palnik o mocy 15-20kW. Takie
    > kotły mają niższą sprawność.

    Przepraszam za skrót myślowy -- kotły o których pisałem palnik też _już_
    mają zmniejszony. Np. do SKAMa można specjalnie zamówić (i dziwne tylko, że
    nie ma go jeszcze w standardzie, tylko trzeba czekać 2-3 tyg.) malutki
    palnik 7kW. Do tego jeszcze użyć "lekkiego" paliwa i będzie sprawnie
    działać. Oczywiście, mniejszego palnika zapewne się już nie da wykrzesać --
    z drugiej strony po co, skoro już dla <10kW są czyste rozwiązania typu prąd
    czy PC które spokojnie pokryją zapotrzebowanie bez konieczności trucia
    siebie i okolicy, co więcej nie będą droższe inwestycyjnie (niż piec+bufor)
    ani w utrzymaniu (a czasem nawet tańsze).

    --
    Pozdor
    Myjk