    From: "Ergie" <e...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Okap kuchenny vs rekuperator - jak to pogodzić?
    Date: Sun, 16 Nov 2014 20:02:51 +0100

    dyskusyjnych:546883db$0$18093$6...@n...neostrad
    a.pl...

    > Więc krótko: jak połączyć wentylację mechaniczną z rekuperacją z okapem?
    > Czy wywiewać to tłuste powietrze do rekuperatora?

    Nie tłustego do rekuperatora nie wywiewaj. Tłuste wywiewaj tylko do filtra
    na okapie a dalej już pozbawione tłuszczu :-)

    > Brzmi niefajnie - szybko rekuperator się pozatyka. Więc co? Oddzielny
    > kanał, który wyrzuci mi powietrze przez dachówkę wentylacyjną? To z kolei
    > przeczy idei odzysku ciepła z wyrzucanego powietrza.

    Słusznie to najgłupszy pomysł. Nie dość że tracisz ciepło to jeszcze
    pogarszasz sobie chwilowo przepływy w innych pomieszczeniach.

    Najprostsze i najpopularniejsze rozwiązanie to zamontować tradycyjny okap z
    filtrem przeciwtłuszczowym z wywiewem na kuchnię (np. nad szafki) a pod
    sufitem dać normalny anemostat wywiewny albo kratkę połączoną z
    rekuperatorem.
    Wtedy całe ciepło odzyskasz, a włączenie okapu nie będzie psuło przepływów w
    innych pomieszczeniach.

    Ma to wadę - hałas tradycyjnego okapu.

    Alternatywnie możesz do kuchni pociągnąć szerszy kanał. I zrezygnować z
    wentylatora w okapie a na czas gotowania przełączać centralę na wyższy bieg.

    Najbardziej skomplikowane ale najlepsze to zrobić jak wyżej, ale
    jednocześnie automatycznie zmieniać ustawienie przepustnicy by ten dodatkowy
    ciąg powietrza był wymuszony tylko z kuchni.

    Szczerze powiedziawszy mnie się nie chciało i zrobiłem najprościej - czyli
    tradycyjny okap włączany tylko na czas smażenia. Podczas normalnego
    gotowania wystarcza sama wentylacja. (dałęm do kuchni na tyle szerszy kanał,
    że ponad połowa wywiewanego powietrza leci z kuchni więc przepływ jest
    wystarczający by zapachy ani para nie rozchodziły się po domu, a okap
    włączam ttylko wtedy gdy potrzebuję filtra antytłuszczowego czyli jak
    wspomniałem do smażenia - ale wtedy lekki hałas mi nie przeszkadza.

    Pozdrawiam
    Ergie