  • Data: 2013-12-29 18:20:28
    Temat: Re: Optymalny współczynnik przenikania ciepła - podsumowanie laika
    Od: k...@g...com szukaj wiadomości tego autora

    W dniu niedziela, 29 grudnia 2013 15:26:49 UTC+1 użytkownik Dariusz K. Ładziak
    napisał:

    > Bzdura. Wszystkie trzy możliwe sposoby przenoszenia biorą udział:
    >

    > Konwekcja. Jak najbardziej w ramach pojedynczego pora w styropianie da
    >
    > sie wykryć - tylko gradient nijaki, róznice gęstości znikome to i
    >
    > konwekcja nieszczególna, wiele tą drogą ciepła nie ucieknie.
    >

    > Przewodzenie. Nie da się zaprzeczyć że polistyren ciepło jednak
    >
    > przewodzi. Tyle że w styropianie przewodzenie idzie po ściankach między
    >
    > bąblami powietrza. Grubość ścianek mała, długość drogi - znacznie
    >
    > większa niż przekrój płyty - to i wiele ciepła tak nie przepchniemy...

> [...]

    Przejdźmy do części praktycznej. Jak przeciąć kuleczkę styropianu to ona nie jest
    pusta w środku. Delikatna sztywna gąbeczka jest w kuleczce. Konwekcja będzie
    zachodziła na poziomie atomowym i cząsteczkowym. Lżejsze zwyczajnie musi pójść do
    góry. Będzie i szło w takiej wypełnionej pianką kuleczce. Tylko ze może być nie
    mierzalna w warunkach domowych. Pianka poliuretanowa ma puste bąbelki. W niej
    konwekcja powinna być większa. Ale jest mniejsza bo pianka poliuretanowa ma lepsze
    parametry. Promieniowanie można wykluczyć bo niby jak w styropianie miało by
    zachodzić. Zostaje tylko przewodzenie. 1m2 styropianu można zredukować do klocka o
    przekroju cirka jebałt od 4x4cm do 10x10cm. praktycznie całe ciepło ucieka przez
    mostek z takiego klocka. Jak na klocku 10x10 wysokiego na 15 centymetrów z
    polistyrenu, nie ze styropianu tylko z litego polistyrenu, postawić garnek z wrzącą
    wodą to czy spód takiego klocka się ugrzeje przez przewodzenie. No nie bardzo. Ale
    jak postawimy taki klocek na czymś co ma 100 stopni, oczywiście zabezpieczając przed
    nagrzewaniem omywającym go ciepłym powietrzem, to góra ugrzeje się do dużo wyższej
    temperatury niż dół klocka grzanego od góry. Jak by było inaczej to wszystkie
    drewniane podkładki pod garnki nie miały by sensu. A mają sens. Wniosek może być
    jeden. Izolacja termiczna oddzielająca podłogę od gruntu może być dużo cieńsza niż
    izolacja ostatniego stropu. jakiś czas temu byla podobna dyskusja. Twierdziłem że do
    ziemi ucieka mało ciepła. Betonowe głowy miały inne zdanie. To zrobiłem prywatny
    eksperyment. Pomiędzy dwie płyty styropianowe o grubości 2cm włożyłem poduszkę
    elektryczną. Na I biegu zamknięta styropianowymi płytami grzała się do 45 stopni. Po
    jakiś dziesięciu godzinach zmierzyłem temperaturę dolnej płyty od spodu i górnej od
    góry. Kto zgadnie jakie były?