  • Data: 2013-12-29 15:26:49
    Temat: Re: Optymalny współczynnik przenikania ciepła - podsumowanie laika
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Użytkownik MK napisał:

    > To jak krowie na rowie albo kogutkowi na grzędzie:
    >
    > przez przewodnictwo i promieniowanie
    > (dwa z trzech sposobów przenoszenia ciepła)

    Bzdura. Wszystkie trzy możliwe sposoby przenoszenia biorą udział:

    Konwekcja. Jak najbardziej w ramach pojedynczego pora w styropianie da
    sie wykryć - tylko gradient nijaki, róznice gęstości znikome to i
    konwekcja nieszczególna, wiele tą drogą ciepła nie ucieknie.

    Przewodzenie. Nie da się zaprzeczyć że polistyren ciepło jednak
    przewodzi. Tyle że w styropianie przewodzenie idzie po ściankach między
    bąblami powietrza. Grubość ścianek mała, długość drogi - znacznie
    większa niż przekrój płyty - to i wiele ciepła tak nie przepchniemy...

    Promieniowanie. Po pierwsze przy takich różnicach temperatur
    promieniowanie ma znaczenie niewielkie. Po drugie - na każdej z barier
    dla promieni IR (a podejrzewam że w dużej mierze takową stanowi ścianka
    każdego z bąbla) sprawność transportu, przy założeniu minimalnej różnicy
    temperatur po obu stronach bariery (a tę już ustaliliśmy w dwóch
    poprzednich punktach - konwekcja słabo nam to ciepło odbiera) niewiele
    przekracza 50%. I tak co bąbelek... W efekcie transport przez
    promieniowanie też będzie niewielki - może i najistotniejszy (nie wiem,
    musiałbym precyzyjne parametry materiałowe znać) ale niewielki. Tyle że
    po coś się ostatnio jeszcze folie aluminiową lub metalizowaną do tego
    dokłada - więc i z promieniowania niewielka strata.

    W strasznych mieszkaniach straszni mieszczanie...

    --
    Darek