    From: "Tornad" <t...@o...net>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Osuszacz powietrza na budowe
    Date: Sat, 02 Jan 2010 23:52:23 +0100
    Sender: n...@n...onet.pl

    > Witam.
    >
    > Jakoś latem ub roku był tu wątek o osuszaczu powietrza. Jak się w końcu
    > spisał/przydał? Czy przydaje się nadal? :-)
    >
    > W bieżącym roku mam zamiar zadaszyć chałupkę i wykończyć na tyle, żeby
    > pod jesień wprowadzić się z rodziną.
    >
    > Mam przed sobą jeszcze sporo mokrego babrania się - tynki, wylewki, a i
    > ściany poddasza będą świeże, bo przed zimą zrobiłem tylko stropy nad
    > parterem.
    >
    > Czy osuszacz powietrza pomoże znacząco przy wysychaniu tynków, a potem
    > wylewek?

> [...]

    Na budowie Nie potrzeba zadnego odwilgacacza.
    Tynki, wylewki, zaprawa, malta murarska nie wysychaja jak to sie popularnie
    blednie mowi i pisze lecz wiaza, chemicznie, tak amo jak zachodza wszystkie
    reakcje chemiczne. W przypadku betonu wystepuja trzy zasadnicze pierwiastki
    Al, Si i Ca i one w polaczeniu z woda tworza krystaliczne trwale zwiazki.
    Zatem woda w czasie tego wiaznia jest im bardzo potrzebna, na to trzeba czasu
    i temperatury i zadne oszuszanie nie tylko nie jest potrzebne a w przypadku
    wiaznia betonu jest wrecz bardzo szkodliwe.
    Beton w czasie wiazania nalezy wrecz polewac czy spryskiwac woda, nie wolno
    dopuscic do jego wyschniecia przynajmniej w ciagu pierwszego tygodnia wiazania.
    Tynki tradycyjne na bazie cement-wapno tez wiaza i tego procesu nie nalezy
    przyspieszac, malo w przypadku tynkow na bazie wapna nalezy pomieszczenia
    wietrzyc ale nie w celu ich osuszania jak to rownie blednie jest uzasadniane
    tylko w celu wymiany powietrza gdyz wapno do wiazania potrzebuje jeszcze
    dwutlenku wegla (tego gazu niby ciplarnianego). Tynk wysycha dopiero po
    zwiazaniu CaO z woda i CO2; nawet jak swiezy tynk sztucznie osuszysz to to
    wapno samo sobie wilgoci z powietrza nalapie i nadal bedzie wilgotne az do
    calkowitego ustania tego procesu wiazania czyli jego zamiany w CaCO3.
    Przecie czesto za Gierka pokazywali koksiaki, ktore ustawialo sie w
    nowobudowanych domach, pomieszczeniach otynkowanych i one rzeczywiscie troche
    przyspieszaly proces wiazania gdyz w powietrzu bylo nie 0.03 procent CO2 lecz
    czesto 100 razy wiecej co umozliwialo wykonanie planu i premie.
    Za wyjatkiem moze plyt KG, ktorych fugi wypelnia sie masa glownie wysychajaca
    ale tam rowniez zachodza pewne reakcje wodne i przyspieszanie wysychania
    powoduje powstawanie naprezen wewnetrznych i w efekcie pekanie tych fug.
    Pzdr.
    Tornad