    From: "Jackare" <1...@t...com.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: PGE ,1-faz wystarczy czy 3? i w alu?
    Date: Wed, 7 Mar 2012 23:27:18 +0100

    Użytkownik "szary" <n...@x...pl> napisał w wiadomości
    news:4f5740f7$0$1222$65785112@news.neostrada.pl...

    > Dzieki za porady.
    >
    > Po naradzie z żoną (i sprawdzeniu co mam w mieszkaniu - 25A główny czyli
    > chyba 5kW) brakuje ze 2kW rezerwy - od czasu do czasu jednak bezpiecznik
    > wyskakuje - czyli jednak ..11(+1?)kW/3f
    .

    patrz na obciążenie pojedynczej fazy bo to jest kluczowe dla komfortowej
    eksploatacji domu. Przy przydziale mocy 11 kW w zasilaniu 3 fazowym, na
    jednej fazie będziesz miał zabezpieczenie przedlicznikowe 16A.
    teraz pomyśl jakie będziesz musiał mieć zabezpieczenia obwodów aby zachować
    jakąkolwiek selektywność działania zabezpieczeń. Nie większe niż 10 A, czyli
    bardzo bardzo liche.
    Chcąc mieć standardowe 16A zapezpieczenie obwodów gniazd wypadałoby mieć
    przed licznikiem minimum 20A co przekłada się na 13,8 kW mocy
    przyłączeniowej. Selektywność i tak będzie licha bo takich obwodów będzie na
    każdej fazie co najmniej kilka co stwarza możliwość że będą obciążane do
    granicznych wartości. Sumując obciążenia tych obwodów może się okazać że
    nawet jeżeli nie nadprądówka, to termik w zabezpieczeniach przedlicznikowych
    będzie wywalać (jeżeli będą jakieś automaty).
    Cokolwiek byś teraz nie wybrał, przygotuj instalację tak by móc zwiększyć
    moc do komfortowych 25A na jedną fazę, czyli odpowiednio dobierz przekroje
    przewodów do przyłącza i od przyłącza do rozdzielni. Inwestycyjnie jest to
    nieodczuwalna różnica kosztów, później sprawa może się okazać albo bardzo
    droga albo wręcz nie do wykonania (czyli jeszcze bardziej droga niż bardzo).
    Jeżeli dobrze przygotujesz okablowanie, później będzie to tylko kwestia
    zmiany zabezpieczeń przedlicznikowych.
    Pomyśl przy tym perpsektywicznie i porównaj jakie było zapotrzebowanie i
    zużycie energii 15 lat temu, dziś i jakie może być za kolejne 15 lat.
    Podpowiem tylko że będzie wzrastać.