    Date: Wed, 24 Nov 2021 22:10:50 +0100
    Subject: Re: PV - pseudo off grid
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    <619cec80$0$510$65785112@news.neostrada.pl>
    <snj5jp$o6j$2$Janusz@news.chmurka.net>
    <619d239e$0$537$65785112@news.neostrada.pl>
    <snjpu2$33t$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <619e63e2$0$538$65785112@news.neostrada.pl>
    <snlpjj$60k$1$Janusz@news.chmurka.net>
    <619e704f$0$25418$65785112@news.neostrada.pl>
    <2...@g...com>
    <619ea114$0$519$65785112@news.neostrada.pl>
    <d...@g...com>
    From: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.11.2021 o 21:54, WS pisze:
    [...]
    > Hm, raczej nie mogę się zgodzić ;) bo w prostych układach nie ma możliwości pomiaru
    napięcia ładowania i SEM akumulatora. Tzn. nie da się tego mierzyć równocześnie.

    Jak nie jak tak? Podłączasz woltomierz i amperomierz i masz pomiar.
    Zaznaczę tylko, że źródło ładowania ma ograniczenie napięciowo/prądowe
    wynikające z (przykładowo) grubości drutu i maksymalnego napięcia na
    uzwojeniu wtórnym, jeśli mowa o transformatorze w tradycyjnych
    ładowarkach. Teraz ciekawostka, jeśli zmienisz grubość drutu to
    osiągniesz większy prąd ale tylko do wartości napięcia odpowiadającego
    SEM akumulatora. Jeśli jednak zmienisz napięcie na większe to
    doprowadzisz do zniszczenia akumulatora bo prąd będzie płynął nawet
    wtedy, kiedy akumulator osiągnie MAX naładowania. Stąd napięcie jest
    kluczowe a nie prąd.

    > Mam starą ładowarkę modelarską i ona mniej więcej tak działa, tzn. ładuje jakiś
    czas ustawionym prądem, przerywa ładowanie, mierzy napięcie na aku... i tak w kółko,
    ale to już raczej prostego procesora wymaga...

    No, sam piszesz, że mierzy napięcie a prąd jest wynikowy, OK.

    > Stabilizator prądu (natężenia) jest trywialny, tylko jako ładowarka ma problem ze
    skończeniem ładowania/wykryciem, że aku jest naładowany (chyba, że aku ma własny
    kontroler i się "dogadują").

    Oczywiście bo stabilizator prądu jest (uwaga) ZALEŻNY od pomiaru
    napięcia, czyli to napięcie steruje przepływem prądu a nie pomiar prądu
    steruje napięciem.

    > Stabilizator napięcia (w sumie tak działa ładowanie w samochodzie) jest niby OK,
    tylko mocno rozładowany aku będzie ładował zbyt dużym prądem... ale nigdy nie
    przeładuje, po osiągnięciu przez aku napięcia ładowania prąd przestaje płynąć...

    Zgodzę się, czyli jednak NAPIĘCIE jest kluczowe.

    > Tak więc optymalnie jest ładować ustawionym prądem (zależnym od pojemności, rodzaju
    aku...) z ograniczeniem napięcia, czyli pod koniec ładowania już będzie znacznie
    mniejszy prąd...

    Ok, próbujesz wcisnąć "ogranicznik prądowy" ale nadal uzależniony jest
    on od napięcia.

    > BTW tak (najprawdopodobniej, wg opisu) działa moje podtrzymanie zasilania kotłowni
    - taki UPS ( VOLT SINUSPRO-500E 12V ) z aku 100Ah, moge wybrać prąd ładowania 5A albo
    10A (dla mojego aku 10)

    No, podnosząc napięcie celem wymuszenia większego prądu. Nie można
    podnieść prądu celem wymuszenia większego napięcia :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPi?>>>