    From: Ikselka <i...@g...pl>
    Subject: Re: Palenie gałęzi i liści
    Newsgroups: pl.rec.ogrody
    Date: Thu, 25 Nov 2010 16:43:10 +0100

    Dnia Sat, 20 Nov 2010 20:32:48 +0100, Krystyna napisał(a):

    > Rozumiem, że na grillowym spotkaniu u znajomych nie przeszkadzają ci
    > "rakotwórcze produkty spalania"?

    Te grillowe spotkania nie są nagminne, więc potrawy grillowane nie stanowią
    o żywieniu w tym towarzystwie (w odróżnieniu od tego, co zauważam w każdy
    weekend na większosci podwórek w okolicy oraz ogólnie na terenach
    rekreacyjnych) - mamy też inne preteksty do spotkań, niż grillowanie, ot np
    spotkania u mnie przy stole (zero grilla), kino, teatr albo taneczne
    wieczorki w klubie :-)

    > Mięso, wędlinę i inne grillowane przysmaki należy przyrządzać NA TACKACH
    > LUB ZAWIJAĆ W FOLIĘ.
    > "Grillowanie jest jedną z najlepszych obróbek technologicznych mięsa" bo
    > część tłuszczu się wytopi i go nie zjemy. Natomiast " tłuszcz skapujący
    > bezpośrednio na żar jest bardzo szkodliwy. Zetknięcie z węglem drzewnym
    > powoduje, że tworzą się węglowodory aromatyczne, które unoszą się i
    > osadzają na mięsie. Temu procesowi zapobiegają tacki do grilowania"

    Dlatego nie grilluję - wolę stalową lub zeliwną albo emaliowaną patelnię w
    domu, niż aluminium na grillu - czytałas coś o związkach powstających w
    wyniku kontaktu przegrzanego aluminium z solą i kwasami oraz tym wszystkim
    "bógwiczym", zawartym w grillowych produktach, zwłaszcza tych wygodnych,
    wiec masowo kupowanych przed weekendem półfabrykatach z supermarketu?

    A opowieść o zbawczej roli tacek jest zwykłym chwytem marketingowym -
    węglowodory aromatyczne unosząc się są w powietrzu są natychmiast chłodzone
    i świetnie się skraplają wprost nad tymi tackami i mięsem, także owe
    dziurki je swietnie przepuszczają. Chyba, ze ktoś powiedział im, zeby
    omijały te dziurki i leciały bokiem :-)