  • Data: 2010-08-18 07:22:33
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: "SJS" <s...@o...eu> szukaj wiadomości tego autora

    O ile wiem w Kanadzie nie zakładają piorunochronów.
    Tyle, że najczęściej w sąsiedztwie są wysokie drzewa i działają skuteczniej
    niż piorunochrony
    Tam tez potrafi jednak walnąć w komin i szkód narobić
    ---
    Jeśli raz rąbnęło to i drugi raz przyłoży - kiedy? a bywa, że za kilka,
    kilkanaście lat a bywa, że za 30.
    ---
    Czy piorunochron by ochronił?
    a to różnie bywa i wcale nie jest takie jednoznaczne
    z zasady jak wyjeżdżam z domy wszytko oprócz lodówki i alarmu jest wyłączane
    z gniazdek - po prostu potrafi pójść po linii energetycznej
    Znam przypadki szkód pod ziemią na skutek uderzenia pioruna, niszczyło
    instalacje podziemne
    ---
    Na tym wzgórzu to bez masztu obok domu, z piorunochronem to nie da się wg
    mnie sensownie ochronić
    ---
    Ciekawostka
    Piorun słyszymy "od tyłu" - wpadłem na to kilka lat temu
    Taki zwykły co prawie prosto z chmur do ziemi słyszymy najpierw to co
    najbliżej czyli od miejsca uderzenia w ziemię a następnie słyszymy piorun do
    góry
    Od błysku do początku grzmotu minęło 6 sekund czyli piorun uderzył 2 km od
    nas
    Czas trwania grzmotu 3 sekundy czyli łącznie od chmury dźwięk szedł 9 sekund
    czyli około 3 km
    h2=c2-b2 czyli wysokość do chmur około 2,2 km
    To tylko przykład ale sprawdźcie w praktyce
    SJS
    PS Dlaczego nikt na to wczesniej nie wpadł?