  • Data: 2010-08-18 07:40:40
    Temat: Re: Piorun przywalił w dom.
    Od: Sebastian Sawicki <f...@s...edu.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On 17.08.2010 15:46, marko1a wrote:
    > Do niwelowania róznicy potencjałów jest co innego a nie ekran kabkla
    > STP. Ekran służy głównie do ochrony przed zakłoceniami ale w przypadkach
    > silnych pól EM ogranicza znacznie indukowanie się szkodliwego napięcia w
    > żyłach kabla co w duzym stopniu zabezpiecza Porty LAN przed uszkodzeniem.

    Nadinterpretujesz moja wypowiedz. Nigdzie nie wskazywalem aby ekranem
    wyrownywac potencjaly. Wskazalem, ze w duzym budynku te roznice
    potencjalow wystepowac beda. I co z tego ze szafy sobie ladnie
    podlaczymy do glownej szyny uziemiajacej, jak pomiedzy przewodami
    ochronnymi, odleglymi np o 200m roznice potencjalow wystapic moga z
    przyczyn roznych. Osobiscie nie spotkalem sie z kladzeniem STP w duzych
    obiektach.

> [...]
    > ciągle piszę _nie_uszkadza_ się od strony zasilania sieciowego. Gdyby
    > tak było zapewne jako pierwszy poleciałby zasilacz impulsowy a tak nie
    > jest i wraz z nim być może jeszcze coś w urządzeniu zasilanym. To że
    > uszkadza się tylko sam Port LAN świadczy o problemie tylko od strony
    > skrętki czego widzę ty w swoich budynkach nie uświadczyłeś bo być może
    > stoją w okolicy gdzie nie ma bliskich wyładowań atmosferycznych. Przy
    > domu mam rozwieszoną prostą antenę krótkofalarską W3DZZ. Nawet nie
    > trzeba burzy, wystarczy śnierzyca aby między odpięta wtyczką antenową a

    Uszkadza sie od strony najwiekszej roznicy potencjalow, a wiec od strony
    skretki. Albo od strony ktora jest najbardziej 'dupna'.

    Co do anteny. Starzy, dobrzy krotkofalowcy wiedzieli, ze jak sie robi
    anteny, to musza byc one zwarte dla pradu stalego. Obecnie ludzie kupuja
    antene i potem sie podniecaja, ze maja 10cm iskry.
    Antena musi byc zwarta dla pradu stalego, uziemia sie oplot a zyle
    goraca, aby nie zmienic charakterystyki zwiera sie rezystorem
    bezindukcyjnym 100kohm.
    Niektorzy oplotu nie uziemiaja tylko na czas burzy zwieraja oplot z
    przewodem goracym i dopiero to poprzez rezystor uziemiaja. Szkoly sa rozne.
    Trzeba tez pamietac ze brak zwarcia anteny dla pradu stalego czesto
    zwieksza poziom zaklocen.

    > To samo zachodzi w skrętce komputerowej nawet ukrytej w budynku gdy
    > następuje wyładowanie niedaleko potrafi wyindukować w żyłach kilka kV.
    > Uziemiony ekran spowoduje że to w nim wyindukuje się napięcie a nei w
    > zyłach w jego wnętrzu więc jak widzisz uziemienie go spowoduje
    > sprowadzenie potencjału do ziemi i ochronę portu LAN.

    No popatrz, to moje wszystkie urzadzenia aktywne tego nie wiedza i
    pewnie dlatego nigdy sie nie uszkodzily..

    > Natomiast co do zabezpieczenia sieci elektrycznej to w domu mam
    > odpowiednie zabezpieczenia w rozdzielni o których piszesz oraz dodatkowo
    > istniejące zabezpieczenia w Smart UPS 1400 z którego zasilane są
    > elementy aktywne oraz w listwach komputerowych. I nie tylko warystory
    > ale także transile się stosuje.

    No to zostalo CI tylko wyrzucenie chinskich urzadzen aktywnych a
    zastsowanie czegos ciut drozszego i problemy sie skoncza bez
    koniecznosci rycia scian i kladzenia STP..

    S.