    From: Ariusz <a...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Piwnica naturalna - ziemianka
    Date: Mon, 23 Feb 2009 13:03:23 +0100

    Krzemo napisał(a):

    > Na pewno gorzej niz z taka izolacją...
    > ;-)

    > Cały "mikroklimat" o którym piszesz to wilgoć i stęchlizna ... Tak jak
    > pisałem - jezeli tak chcesz to nie dawaj izolacji termicznej na
    > podłodze (a najlepiej zrób klepisko).

    Mikroklimat jest ważny - dlaczego np. wino butelkowane przechowuje się
    leżąc - po to by wino dotykało korka - ma to dwa zadania: 1. uszczelnia
    dodatkowo butelkę bo korek nie wysycha 2. za jego pośrednictwem wino
    oddycha. Optymalne warunki dla wina to 12 stC i wilgotność w okolicy
    70-75%. Wszelkie zapachy niemile widziane.

    Dlatego jeżeli ktoś planuje mieć piwniczkę przy okazji na wino nie może
    zbytnio wysuszyć powietrza, a zatem zbytnia izolacja przeciwwilgociowa
    nie jest wskazana. Może lepiej więc nie izolować przeciwwilgociowo, a
    zrobić lepszą wentylację - tak by powietrze się nie "psuło" Co do temp.
    12 st. w zimie - to ciężka sprawa. Raczej kolo 6 st. przy dobrej
    izolacji termicznej od góry. Podobnie w lecie im lepsza izolacja
    termiczna tym warunki wewnątrz bardziej stałe - a zmiana temperatury
    będzie na tyle wolna by nie szkodziła. Wino przechowywane w temp.
    poniżej 12stC wolniej dojrzewa, więc ziemianka nie jest całkiem
    zdyskfalifikowana jeżeli chodzi o przechowywanie wina. Zapach, które z
    pewnością pojawią się w tej piwnicy będą miały wpływ na smak i zapach
    wina - ale kto wie czy nie uda się przez przypadek stworzyć jakiegoś
    mikroklimatu, który spowoduje, że wino będzie przepyszne :).

    Ariusz

    Ariusz