  • Data: 2013-03-16 11:07:19
    Temat: Re: Piwniczka ogrodowa
    Od: Olo <j...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2013-03-15 21:07, Tomasz pisze:
    > Mam nieduzy domek na wsi, niepodpiwniczony na dzialce 1500m2 i brakuje
    > mi chlodnego miejsca na przechowywanie produktow, warzyw, owocow itp.
    > Zamierzam zbudowac sobie w ogrodzie piwniczke ziemna.
    > Popatrzylem na jakies projekty z muratora ale trzymajac sie ich
    > technologii kosztowalaby mnie drozej niz obecny moj domek. Chcialbym
    > zrobic cos prostego i taniego, tak jak sie przez setki lat budowalo na
    > wsiach ale majac do dyspozycji wspolczesne materialy budowlane.
    > Czy ktos z Was ma doswiadczenie w zbudowaniu takiej prostej piwniczki.
    > Gdzie moglbym znalezc jakies szkice opisy itp?

> [...]
    Poczekaj do wiosny i pojedź sobie na wycieczkę w dawne zamojskie (im
    bliżej granicy tym lepiej). Tam praktycznie w każdym starym
    gospodarstwie na wsi, na podwórku mają jeszcze taki wynalazek, który ma
    co najmniej kilkadziesiąt lat. Jak zagadasz to zapewne gospodarz
    oprowadzi cię po niej. Ja, ilekroć bywam w tamtych rejonach i mam
    możliwość zajrzenia do takiej piwniczki, to w lecie jest w nich
    przyjemnie chłodno i wszystkie które widziałem były zrobione z
    czerwonych cegieł, na polepie była glina a strop przypominał wnętrza
    starych gotyckich kościołów. Wentylacja była oczywiście naturalna
    poprzez otwory w ścianach (zorientowane wg kierunków geograficznych -
    nie pamiętam już dokładnie, ale ma to coś wspólnego z wiatrem), wyloty
    zaś są w formie małych kominów w stropach lub też na odpowiedniej
    ścianie. W żadnej z nich jakiś szczególnej izolacji nie widziałem, ale
    we wszystkich było sucho nawet jak na podwórku można się było utopić w
    kałuży.

    Olo
    Mój adres zakodowany ROT13.