  • Data: 2015-02-05 14:27:57
    Temat: Re: Podłączenie domowej suszarki gazowej
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-02-05 o 12:31, Andrzej Lawa pisze:

    > No właśnie. Musi. A posiada? Tabliczki znamionowej brak, obudowa
    > metalowa i po włączeniu próbnik neonowy przyłożony do obudowy ładnie
    > się świeci.

    Dlaczego świeci?
    Jakiego rodzaju jest to oświetlenie? Czy jest zacisk uziemiający lub
    ślad po takim zacisku, który się urwał?
    Może I klasy ochronności i jest przebicie na obudowę?
    Może I klasy ochronności i nie ma przebicia na obudowę, ale są
    kondensatory przeciwzakłóceniowe (świetlówka, czy zasilanie z przetwornicą)?
    Może I klasy ochronności i nie ma przebicia na obudowę, ale się po
    prostu indukuje napięcie na obudowie poprzez pojemność pasożytniczą,
    która wystarczy, aby zaświeciła się neonówka?
    Może II klasy ochronności i nie ma przebicia na obudowę, ale się po
    prostu indukuje napięcie na obudowie poprzez pojemność pasożytniczą,
    która wystarczy, aby zaświeciła się neonówka?
    To wszystko da się pomierzyć.

    > Myślisz, że były?

    Nie wiem czy były, bo nic na ten temat nie pisałeś. Wróżką nie jestem.

    > W nowym domu? Z kładzioną od początku instalacją? Jak jest się leniem
    > i partaczem...

    Lub miał być pojedynczy obwód, a inwestor później sobie zażyczył dwa obwody.
    Oczywiście jeżeli elektryk zrobił coś takiego umyślnie to jest dupa, a
    nie fachowiec, ale czy aby na pewno znasz genezę tego problemu?

    > Standardowa oszczędność "fachowca". Nie chciało mu się dokupić kawałka
    > właściwego przewodu, więc wszędzie leciał standardowym 3-żyłowym do TN-S.

    Mnie także się zdarzały takie sytuacje, że robiąc gdzieś na wyjeździe
    brakło mi 4-żyłowego przewodu.
    Zazwyczaj mam z sobą przynajmniej jeden krążek żółto-zielonego przewodu
    do połączeń wyrównawczych. Wtedy dokładam taki przewód jako przewód
    ochronny, a żółto-zielony z kabla 3-żyłowego wykorzystuję jako drugą
    żyłę fazową, od razu oznaczając końce koszulką termokurczliwą w kolorze
    czarnym lub brązowym.
    Bywało, że kładłem 2 przewody 3-żyłowe i wtedy obydwa żółto-zielone
    podłączałem jako ochronne, obydwa niebieskie jako neutralne.

    Oczywiście są fachowcy i są partacze.
    Ostatnio spotkałem się w remontowanym mieszkaniu z takim jednym
    partaczem, który został przedstawiony przez właściciela firmy budowlanej
    jako wysokiej klasy specjalista od nowoczesnych instalacji elektrycznych
    i automatyki. Kładł nowe przewody 3-żyłowe i obcinał żyły żółto-zielone.
    Kiedy mu zadałem pytanie dlaczego obcina te żyły w puszkach gniazdek i
    to w taki sposób, że nie ma już możliwości się do nich podłączyć to
    stwierdził, że one tu nie będą potrzebne, bo tu będzie układ "zerowania".
    Powiedziałem mu, że robi bezsensownie, bo jeżeli nawet chce wykonać
    układ zerowania to spokojnie może to zerowanie wykonać w skrzynce
    rozdzielczej, a gniazda podłączać trzema przewodami i nie musiałby się
    pierdolić z wykonywaniem mostków zerujących przy każdym gniazdku.
    Gościu się przyznał, że nie pomyślał, ale dopiero zrobił wielkie oczy
    jak go zapytałem o rodzaj układu ochronnego sieci zasilającej ten blok.
    Zrobił wielkie oczy jakby nie rozumiał co mówię. Zapytałem więc czy jest
    tu układ TT czy TN. Dopiero wtedy załapał i odpowiedział, że TT. Zadałem
    mu więc kolejne pytanie czy wie, że w układach TT nie wolno wykonywać
    "zerowania", a on na to "a niby czemu?".
    Najśmieszniejsze, że ja tam robiłem jako hydraulik i nikt nie wiedział
    wcześniej, że mam także uprawnienia elektryczne z pomiarami oraz
    szerokie doświadczenie w tym zakresie.
    Nie zaprzeczam więc, ze zdarzają się tacy artyści, ale w przypadku,
    który opisujesz należałoby się dowiedzieć dlaczego tak się stało, że
    żółto-zielony został wykorzystany jako przewód fazowy.