    From: "Druid29" <d...@t...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłączenie elektryczne w garażu
    Date: Thu, 16 Jul 2009 23:41:11 +0200

    Użytkownik "maestro_01" <m...@g...net> napisał w wiadomości
    news:4a5f5a84$1@news.home.net.pl...
    > Mam pytanie dot. sposobu wyk. instalacji w budynku gospodarczym typu
    > garaż.
    > Próbowałem poradzić się kilku elektryków, ale żaden nie chciał nic
    > podpowiedzieć, sam nie chciał robić (pewnie za mała robota), a jeden
    > powiedział 2 tys. więc sobie odpuściłem.
    > Ponizej schemacik jaki sobie rozrysowałem, oczywiscie wyrzucam ochronnik
    > przeciprzepieciowy (u gory po prawej stronie).
    > A wiec glownie mam pytanie czy musze w instalacji jednofazowej dawac wyl.
    > roznicowo-pradowe czy moge wykorzystac ten ktory zabezpiecza gniazdo siły.
> [...]
    Po obejrzeniu schematu mam wątpliwości czy Ci odpowiadać bo chyba
    bezpieczniej dla Ciebie będzie jednak zatrudnienie elektryka. Na tak małą
    moc przyłaczeniową i tak niewielki obiekt jak garaż naprawdę szkoda
    kombinować. Mimo to odpowiem:
    - za uziemionym punktem rozdziału PEN na PE i N z sieci TN-C robi się
    TN-C-S. A więc Ty w domu i garażu masz TN-C-S.
    - przesadziłeś z przekrojem kabla - życzę powodzenia przy jego obrabianiu.
    Wystarczyłby 5x2,5, no chyba że masz naprawdę dużą odległość do tego garażu.
    - zabezpieczenia to różnicówka wyłącznik nadprądowy na gniazdo 3-fazowe.
    Gniazdo 1-fazowe podepnij do jednej z faz zabezpieczenia gniazda 3-fazowego.
    Zabezpieczenie oświetlenia osobne, bo jak jakieś zwarcie wywali gniazdo to
    będziesz widział gdzie uciekać.
    - nie istnieje coś takiego jak wyłącznik izolacyjny (stycznik). Może
    chodziło Ci o rozłączniik izolacyjny? Można zastosować rozłącznik, ale po
    co?
    - do czego w głownej rozdzielce chcesz podłączyć kabel zasilający garaż? Ja
    bym dał po stronie zasilania wyłącznik zwłoczny (C).
    - gniazdo 5-bolcowe bez dyskusji.
    - przepięciówka jest moim zdaniem niepotrzebna w garażu, chyba że masz jakiś
    szczególny powód, a jeśli tak to klasa C? Poza tym podłącza się trochę
    inaczej - u Ciebie bez zabezpieczeń.
    - tak więc ja naliczyłem dwie różnicówki i dwa wyłączniki naprądowe - czyli
    obudowa mieszcząca 10 modułów.
    - schemat układu niech Ci ktoś narysuje, nawet nie myśl aby robić według
    Twojego schematu.

    Pozdrawiam,
    Druid29