  • 1. Data: 2009-07-16 16:51:07
    Temat: Podłączenie elektryczne w garażu
    Od: "maestro_01" <m...@g...net>

    Mam pytanie dot. sposobu wyk. instalacji w budynku gospodarczym typu garaż.
    Próbowałem poradzić się kilku elektryków, ale żaden nie chciał nic
    podpowiedzieć, sam nie chciał robić (pewnie za mała robota), a jeden
    powiedział 2 tys. więc sobie odpuściłem.
    A więc po kolei. Mam przydzielone z elektrowni 7kW czyli zabezpieczenie za
    licznikiem mam 16A.
    Układ działa w systemie TN-C.
    W garażu chciałem mieć gniazdo prądu trójfazowego, gniazo prądu
    jednofazowego i oświetlenie górne.
    Chcę to wykonać sam a następnie poprosić któregoś z elektryków żeby
    sprawdził i podbił papiery, ile w ogóle może coś takiego kosztować, koszt
    podjazdu i wbicie pieczątki?
    Teraz mam sporo pytań możę ktoś podpowie co robić:

    -czy instalacje mam wykonać w systemie TN-C-S czy TN-S? Rozumiem ze skoro
    elektrownia w warunkach pisze
    ze ich siec działa w systemie TN-C to przewód neutralny jest połączony i
    uziemiony wpólnie z przewodem PE w skrzynce przylicznikowej. Wnioskuje więc
    że mogę zrobić tak, że ciągnąć PE do samej skrzynki a mogę go połączyć w
    tablicy rozdzileczej wewnatrz budynku do przewodu neutralnego? Tak czy
    inaczej od skrzynki do garazu mam przewód 5x10 więc i tak jest 5 żył a więc
    rozumiem ze mogę wykonać TN-S. jakie są przeciwskazania i który układ będzie
    tańszy w wykonaniu.

    -jakiego rodzaju ochrone muszę zastosować? Będzie to pewnie wył.
    różnicowo-prądowy i wył. nadprądowy.
    Czy muszę stosować jeszcze wył. izolacyjny (stycznik) na samym początku
    układu?

    -co mogę wyrzucić ze schematu żeby układ był najprostszy i spełniał wymogi
    przepisów i bezpieczeństwa.
    Czy mogę zastosować jeden wył. różnicowo prądowy podpinając do niego
    gniazdo prądu trójfazowego i na poszczególnych fazach za nim robić gniazdo i
    oswietlenie górne czy muszę zastosować oddzialne wyłaczniki roznicowo
    pradowe dla instalacji jednofazowych?

    -czy gniazo siły mam zastosować 16A 4-bolcowe czy 5-bolcowe. Wydaje mi sie
    ze ewidentnie 5-bolcowe ale pytam dla wiekszej pewnosci.

    Ponizej schemacik jaki sobie rozrysowałem, oczywiscie wyrzucam ochronnik
    przeciprzepieciowy (u gory po prawej stronie).
    A wiec glownie mam pytanie czy musze w instalacji jednofazowej dawac wyl.
    roznicowo-pradowe czy moge wykorzystac ten ktory zabezpiecza gniazdo siły.
    http://img131.imageshack.us/img131/3271/ele.jpg

  • 2. Data: 2009-07-16 21:41:11
    Temat: Re: Podłączenie elektryczne w garażu
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    Użytkownik "maestro_01" <m...@g...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > roznicowo-pradowe czy moge wykorzystac ten ktory zabezpiecza gniazdo siły.

    Po obejrzeniu schematu mam wątpliwości czy Ci odpowiadać bo chyba
    bezpieczniej dla Ciebie będzie jednak zatrudnienie elektryka. Na tak małą
    moc przyłaczeniową i tak niewielki obiekt jak garaż naprawdę szkoda
    kombinować. Mimo to odpowiem:
    - za uziemionym punktem rozdziału PEN na PE i N z sieci TN-C robi się
    TN-C-S. A więc Ty w domu i garażu masz TN-C-S.
    - przesadziłeś z przekrojem kabla - życzę powodzenia przy jego obrabianiu.
    Wystarczyłby 5x2,5, no chyba że masz naprawdę dużą odległość do tego garażu.
    - zabezpieczenia to różnicówka wyłącznik nadprądowy na gniazdo 3-fazowe.
    Gniazdo 1-fazowe podepnij do jednej z faz zabezpieczenia gniazda 3-fazowego.
    Zabezpieczenie oświetlenia osobne, bo jak jakieś zwarcie wywali gniazdo to
    będziesz widział gdzie uciekać.
    - nie istnieje coś takiego jak wyłącznik izolacyjny (stycznik). Może
    chodziło Ci o rozłączniik izolacyjny? Można zastosować rozłącznik, ale po
    co?
    - do czego w głownej rozdzielce chcesz podłączyć kabel zasilający garaż? Ja
    bym dał po stronie zasilania wyłącznik zwłoczny (C).
    - gniazdo 5-bolcowe bez dyskusji.
    - przepięciówka jest moim zdaniem niepotrzebna w garażu, chyba że masz jakiś
    szczególny powód, a jeśli tak to klasa C? Poza tym podłącza się trochę
    inaczej - u Ciebie bez zabezpieczeń.
    - tak więc ja naliczyłem dwie różnicówki i dwa wyłączniki naprądowe - czyli
    obudowa mieszcząca 10 modułów.
    - schemat układu niech Ci ktoś narysuje, nawet nie myśl aby robić według
    Twojego schematu.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 3. Data: 2009-07-17 09:44:40
    Od: "maestro_01" <m...@g...net>

    > Po obejrzeniu schematu mam wątpliwości czy Ci odpowiadać bo chyba
    > bezpieczniej dla Ciebie będzie jednak zatrudnienie elektryka.

    gdzie popełniłem największy lub kardynalny błąd?
    o elektrykach pisałem, nikt nie chce przyjsc do takiej pierdoły a jeden
    rzucił chyba na odczepnego 2 tys.

> [...]
    > - za uziemionym punktem rozdziału PEN na PE i N z sieci TN-C robi się
    > TN-C-S. A więc Ty w domu i garażu masz TN-C-S.

    ok dziekuje, moglbys mi powiedziec w jednym zdaniu o ile sie da kiedy wiec
    istnieje TN-S?

    > - przesadziłeś z przekrojem kabla - życzę powodzenia przy jego obrabianiu.
    > Wystarczyłby 5x2,5, no chyba że masz naprawdę dużą odległość do tego
    > garażu.

    elektryk poradził mi kupić odrazu docelowy kabel gdyby w przyszłosci
    powstalo na dzialce cos wiecej niz garaz
    i zakopac zwoj w ziemi. Zaakceptowalem ten pomysł mimo ze kabel troche
    kosztuje i faktycznie jest sztywny jak pret

    > - zabezpieczenia to różnicówka wyłącznik nadprądowy na gniazdo 3-fazowe.

    ok

> [...]

    > - nie istnieje coś takiego jak wyłącznik izolacyjny (stycznik). Może
    > chodziło Ci o rozłączniik izolacyjny? Można zastosować rozłącznik, ale po

    po prostu chcialem zeby to bylo wg wymaganych przepisow wiec pomyslalem ze
    moze taka dodatkowa ochrona jest wymagana

    > - do czego w głownej rozdzielce chcesz podłączyć kabel zasilający garaż?
    > Ja bym dał po stronie zasilania wyłącznik zwłoczny (C).

    mowisz teraz o rozdzileni ktora powstanie w garazu czy o skrzynce
    licznikowej?
    W skrzynce za licznikiem mam chyba zwykła nadmarowke B, jak duza jest
    roznica miedzy klasa B a C?

    > - gniazdo 5-bolcowe bez dyskusji.

    ok rozumiem ze skoro ma przydzielone 7kW to gniazdo 16A a nie 32A?

    > - przepięciówka jest moim zdaniem niepotrzebna w garażu, chyba że masz
    > jakiś szczególny powód, a jeśli tak to klasa C? Poza tym podłącza się
    > trochę inaczej - u Ciebie bez zabezpieczeń.

    fakt przepieciowke wrysowalem sobie tak dla porzadku ale co jest nie tak z
    jej podlaczeniem?

    > - tak więc ja naliczyłem dwie różnicówki i dwa wyłączniki naprądowe -
    > czyli obudowa mieszcząca 10 modułów.

    hmmm mowisz dwie roznicowki? Tzn na oswietlenie mam dac tez roznicowke??
    troche sie pogubiłem

    > - schemat układu niech Ci ktoś narysuje, nawet nie myśl aby robić według
    > Twojego schematu.

    probuje do czegos dojsc sam, bo kilka osob mnie olało
    jeszcze raz dziękuję za odpowiedz, ponizej zalaczam nowy schemat ktory
    wydziergałem, mozesz ocenic?
    http://img268.imageshack.us/img268/346/ele002.jpg

  • 4. Data: 2009-07-17 10:07:27
    Od: "maestro_01" <m...@g...net>

    poczytałem jeszcze forum elektrody i rozumiem ze zasadnicza roznica w tn-c-s
    i tn-s polega na uziemieniu punktu rozdzialu PEN na PE i N

  • 5. Data: 2009-07-17 12:50:11
    Od: "Druid29" <d...@p...onet.pl>

    > gdzie popełniłem największy lub kardynalny błąd?
    > o elektrykach pisałem, nikt nie chce przyjsc do takiej pierdoły a jeden
    > rzucił chyba na odczepnego 2 tys.

    Spróbuj dotrzeć do schematów elektrycznych instalacji domowych a zobaczysz
    róznicę (choćby na stronach Moellera). Twój rysunek zdradza, że z elektryką
    nie miałeś do czynienia...

> [...]

    > i zakopac zwoj w ziemi. Zaakceptowalem ten pomysł mimo ze kabel troche
    > kosztuje i faktycznie jest sztywny jak pret
    Przekrój 5x10 to ja mam na zasilaniu domu i to też z dużym zapasem.
    Jeśli jest to docelowy kabel zasilania czegoś więcej, to pomyśl nad
    docelowym układem zasilania czyli skrzynką, którą będziesz wyposażał w miarę
    potrzeb.

    > ok

    > ok

    > po prostu chcialem zeby to bylo wg wymaganych przepisow wiec pomyslalem ze
    > moze taka dodatkowa ochrona jest wymagana
    O jaką ochronę Ci chodzi i w którym miejscu? Kabel zasilający chroniony jest
    w skrzynce licznikowej. Jeśli wsadzisz po sobie zbyt dużo zabezpieczeń, to
    ich prawidłowo nie zestopniujesz.

    > mowisz teraz o rozdzileni ktora powstanie w garazu czy o skrzynce
    > licznikowej?
    > W skrzynce za licznikiem mam chyba zwykła nadmarowke B, jak duza jest
    > roznica miedzy klasa B a C?

    Z Twojego pierwszego postu nie wynikało, co już masz i co dokładnie chcesz
    robić. Trudno doradzać widząc niezbyt precyzyjny schemat i szczątkowy opis.
    Czy na działce prócz skrzynki licznikowej nie ma niczego więcej? A jak
    rozwiążesz sprawę uziemienia?

    Bezpieczniki lub wyłączniki nadprądowe klasy C to najpopularniejsze
    zabezpieczenia zwłoczne, w odróżnieniu od B - bezzwłocznych. Różnią się
    charakterystyką czasowo-prądową, czyli przy odpowiednim prądzie wcześniej
    lub później zadziałają. Stosując bliżej odbiorników klasę B, a w rozdzielni
    głównej bądź skrzynce licznikowej klasę C stopniujesz zabezpiecznia, więc
    byle zwarcie nie wywali głównego bezpiecznika. Poza tym zabezpieczenia klasy
    C lepiej nadają się do rozruchów silników (bo krótkotrwały prąd rozruchowy
    to kilkukrotność prądu znamionowego). Klasę bezpiecznika lub wyłącznika
    nadmiarowego masz nadrukowaną na urządzeniu np. B16 to klasa B. W skrzynce
    licznikowej powinny być zastosowane zabezpieczenia zwłoczne, które określi
    energetyka.

    > ok rozumiem ze skoro ma przydzielone 7kW to gniazdo 16A a nie 32A?
    Teoretycznie masz rację, ale jeśli Twoje urządzenia są wyposażone w większe
    wtyczki, to daj takie gniazdo by było wygodniej.

    > fakt przepieciowke wrysowalem sobie tak dla porzadku ale co jest nie tak z
    > jej podlaczeniem?
    Nie napisałeś, o jakiej klasy przepięciówkę Ci chodzi. Nie zabezpieczamy jej
    różnicówką, a co najwyżej bezpiecznikiem w sposób zgodny z instrukcją
    producenta (u Ciebie prawdopodobnie bez dodatkowych bezpieczników).
    Przekroje, długości i sposób prowadzenia przewodów do przepięciówki są
    bardzo istotne (szczególnie gdy chodzi o klasę B) !!! Zabezpieczenia
    przepięciowe również stopniujemy w zależności od warunków i potrzeb.
    Absolutne minimum wiedzy na początek to instrukcje na stronach Moellera.

    > hmmm mowisz dwie roznicowki? Tzn na oswietlenie mam dac tez roznicowke??
    > troche sie pogubiłem
    Sam i słusznie narysowałeś różnicówkę na oświetleniu 230V (na pierwszym
    schemacie). Druga różnicówka jest trójfazowa - na gniazda.

    > probuje do czegos dojsc sam, bo kilka osob mnie olało
    > jeszcze raz dziękuję za odpowiedz, ponizej zalaczam nowy schemat ktory
    > wydziergałem, mozesz ocenic?
    > http://img268.imageshack.us/img268/346/ele002.jpg
    W takiej sytuacji to rozumiem, ale to czasochłonna ścieżka. Coś o tym wiem i
    to nie tylko w związku z elektryką :)
    Na komputerze w firmie mam zablokowany dostęp do tego serwisu. Wieczorem
    spojrzę na schemat i odpowiem.

    --
    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 6. Data: 2009-07-17 17:12:55
    Od: "maestro_01" <m...@g...net>

> [...]
    > i to nie tylko w związku z elektryką :)
    > Na komputerze w firmie mam zablokowany dostęp do tego serwisu. Wieczorem

    ok dzieki
    dla jasnoci mniemam ze w szafce podlicznikowej jest rozdzial PEn na PE i N
    jest listwa wyrownawcza, uziemienie oraz warystory czyli jakies odromniki

  • 7. Data: 2009-07-17 17:45:21
    Od: Pooh <n...@n...pooh.priv.pl>

    Dnia Thu, 16 Jul 2009 23:41:11 +0200, Druid29 napisał(a):
    > Gniazdo 1-fazowe podepnij do jednej z faz zabezpieczenia gniazda 3-fazowego.
    Jak masz tak radzić to może nie radź wcale. Albo pójdź o krok dalej - w
    ogóle można nadmiarówek nie dawać.

    --
    Pooh Homepage: http://www.pooh.priv.pl/

    Dołącz do tych, którym zależy. http://zwijaj.pl/

  • 8. Data: 2009-07-17 19:48:53
    Od: "Druid29" <d...@t...pl>

    Użytkownik "Pooh" <n...@n...pooh.priv.pl> napisał w wiadomości
    > Jak masz tak radzić to może nie radź wcale. Albo pójdź o krok dalej - w
    > ogóle można nadmiarówek nie dawać.

    Rozwiń temat, może czegoś się dowiem od człowieka uczonego.

    Druid29

  • 9. Data: 2009-07-17 19:56:43
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > poczytałem jeszcze forum elektrody i rozumiem ze zasadnicza roznica w
    > tn-c-s i tn-s polega na uziemieniu punktu rozdzialu PEN na PE i N

    Nie polega na uziemieniu, bo zarówno TN-S jak i TN-C-S muszą mieć uziemione
    obwody ochronne PE.
    Tak samo obydwa rodzaje sieci powinny mieć podłaczone uziemienie w skrzynce
    rozdzielczej.
    Różnica polega tylko na miejscu rozdziału przewodu PEN na PE oraz N.

  • 10. Data: 2009-07-17 20:03:59
    Od: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>

    > ok dzieki
    > dla jasnoci mniemam ze w szafce podlicznikowej jest rozdzial PEn na PE i N
    > jest listwa wyrownawcza, uziemienie oraz warystory czyli jakies odromniki

    Nie ma czegoś takiego jak listwa wyrównawcza w rozdzielni :)
    Są listwy i połączenia wyrównawcze, ale to inna bajka.