    Date: Thu, 09 Jan 2014 13:27:30 +0100
    From: uzytkownik <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podłogówka w praktyce
    <laj1on$gua$1@node1.news.atman.pl> <laj568$jcv$1@usenet.news.interia.pl>
    <laj61h$5p2$1@node2.news.atman.pl> <lajdl0$5t0$1@usenet.news.interia.pl>
    <lajeok$erl$1@node2.news.atman.pl> <lajn6a$qs0$1@usenet.news.interia.pl>
    <lakab2$sku$1@node1.news.atman.pl> <lakbts$7rp$1@usenet.news.interia.pl>
    <e...@g...com>
    <lam25v$rkb$1@usenet.news.interia.pl> <lam2pe$mho$1@node1.news.atman.pl>

    W dniu 2014-01-09 12:56, tataglia pisze:

    > To znaczy co - powinienem mieć w końcu sprzęgło czy nie powinienem
    > mieć pomp ? Jaką rolę pełni sprzęgło w takiej instalacji ? Czy to nie
    > jest aby tylko kawałek bańki z króćcami ?

    Jest to kawałek bańki z króćcami.
    Sprzęgło hydrauliczne ma za zadanie odseparować od siebie poszczególne
    obiegi w taki sposób, aby jedna pracująca pompa nie wpływała na pracę
    innej pompy.
    W Twoim przypadku jeżeli ktoś już zaplanował aż 3 pompy (ta w kotle + 2
    dodatkowe) to zrobienie tego bez sprzęgła jest podstawowym błędem
    wykonawczym.
    Sprzęgła mają sens tylko w rozległych instalacjach, w których jedna
    pompa nie jest w stanie zapewnić prawidłowych obiegów lub tam, gdzie
    ogrzewanie jest podzielone na kilka układów, które są okresowo
    wyłączane. Choć w tak małych instalacjach wyłączanie układów o wiele
    lepiej jest zrobić z udziałem siłowników.
    Samo sprzęgło ma także pewną wadę w przypadku współpracy z kotłem
    kondensacyjnym. Polega ona na podnoszeniu temperatury na powrocie w
    obiegu CO kotła, co powoduje zmniejszenie sprawności takiego kotła.
    Tyle, że w tak małej instalacji jakie się robi w domach jednorodzinnych
    nie ma potrzeby stosowania, ani dodatkowych pomp, ani sprzęgieł.
    Stosuje się tylko dodatkową, jedną pompę w obiegu podłogówki, jeżeli
    jest instalacja mieszana tzn. podłogówka + grzejniki. Pompa ta jest
    umieszczona za mieszaczem, obniżającym temperaturę wody w obiegu
    podłogówki. Tu już nie stosuje się sprzęgieł wodnych, gdyż mieszacz i
    grzejniki odciążają pompę, znajdującą się w kotle i odseparowuje pompę
    podłogówki od obiegu pompy znajdującej się w kotle.
    Pompy montowane w kotłach gazowych to pompy firmowe. Zwłaszcza pompa
    znajdująca się w kotłach Ariston Genus Evo. Są to bardzo wydajne, trwałe
    pompy, sterowane elektronicznie. To, że pompa ta ma dużą moc, nie
    oznacza, że z taką mocą będzie pracowała non-stop. Pompa ta dostosowuje
    moc do potrzeb instalacji, dlatego tym bardziej praca dodatkowych pomp
    zakłóca prawidłową pracę pompy w kotle.
    Jak widać, Twoi wykonawcy nie mieli dostatecznej wiedzy, dlatego
    asekurowali się montażem dodatkowych, choć niepotrzebnych pomp, nie
    zważając na koszty jakie będziesz niepotrzebnie ponosił.