    From: "Jarek P." <jarek[kropka]p@gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podział działki wspólnej
    Date: Thu, 2 Apr 2009 13:29:04 +0200

    "Zibi" <z...@g...pl> wrote in message
    news:gr21r6$75j$1@inews.gazeta.pl...

    > 1. Jak zacząć (jakie urzędy)

    a) Zadzwonić do urzędu gminy, wydziału d/s nieruchomości i spytać, czy na
    obszarze na którym leżą te działki jest uchwalony plan zagospodarowania i
    czy nie narzuca on jakichś ograniczeń, z których wynikałaby niemożność
    podzielenia tych działek na cztery części. Możesz mieć tam np. narzucony
    minimaln wymiar działki budowlanej 1500m2 i już masz problem. Podział się da
    zrobić (choć wtedy już nie tak łatwo), ale nie dostaniesz pozwolenia na
    budowę. Obejść sie to też wtedy da, ale to temat na osobną dyskusję, którą
    zaczniesz jeśli będziesz potrzebował. Po prostu zadzwoń do urzędu, powiedz,
    że chcesz podzielić taką działkę na 4 części i spytaj czy się da.
    b) znaleźć geodetę (i zarezerwować na niego około 3 tysięcy PLN w portfelu),
    który przygotuje projekt podziału tej działki.
    c) przejechać się do sądu, do wydziału Ksiąg Wieczystych i wziąć odpis
    zwykły księgi wieczystej tej działki (koszt: około 30zł)
    d) oczywiście przygotować pisemne oświadczenia współwłaścicieli, że zgadzają
    się na projektowany podział. I chyba dobrze by było, żeby pośrednio albo
    bezpośrednio uczestniczyli w rozmowie z geodetą i ustalaniu, jak ten podział
    ma wyglądać. Rzce zo tyle ważna, że nie dotyczy wbrew pozorom tylko kwestii
    która część będzie czyja, ale także kto którędy będzie do swojej części
    dojeżdżał, czy też którędy dociągnie do niej wodę/prąd/gaz
    e) geodeta zrobi projekt podziału, złoży go w urzędzie do zaopiniowania.
    Opinia dotyczy właśnie takich spraw, jak zgodność z planem zagospodarowania,
    dlatego sugerowałem, żeby od tego zacząć. Jeśli opinia będzie pozytywna, to
    ten sam projekt zostanie złożony jeszcze raz, już nie jako projekt a jako
    wniosek o przeprowadzenie podziału.
    f) po skończonej procedurze podziałowej, należy znów udać się do sądu i tam
    załatwić ustanowienie odrębnych ksiąg wieczystych dla każdej wydzielonej
    części. Jak się to robi - nie podpowiem, bo to jeszcze przede mną.
    Najprościej iść z tym do notariusza, ale jeśli wszyscy zainteresowani są
    zgodni, to jest to chyba zbędne wydawanie kasy, wniosek o "urządzenie księgi
    wieczystej" nie jest jakiś strasznie skomplikowany z tego, co pamiętam, da
    się to zrobić samemu.

    > 2. Rozumiem, że przypadnie mi część którą się teraz
    > umownie zajmuję (a kiedyś rodzice), czy potrzebuję jakiejś zgody
    > współwłaścicieli ?

    tak, oczywiście.

    J.