    From: "Boombastic" <b...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Podział działki wspólnej
    Date: Thu, 2 Apr 2009 18:03:35 +0200

    news:gr2ljt$4b8$1@inews.gazeta.pl...

    > Bo plan zagospodarowania mający w opisywanym przykładzie zapis o
    > minimalnym wymiarze działki 1500m2 na to nie pozwoli, jak działka wynikowa
    > będzie miała 1000m2. Nie wymyśliłem tego sam, tak mi powiedziano w
    > urzędzie, w którym załatwiałem zbliżony problem. I poradzono, żeby w
    > takiej sytuacji najpierw wybudować dom (choć zacząć budowę) a potem
    > dopiero załatwiać podział.

    No i znowu nieznajomość pewnych zapisów się kłania. Czytałeś kiedyś może w
    ogóle jakikolwiek plan zagospodarowania przestrzenengo? Ja czytałem wiele.
    Zwykle to co plan narzuca to minimalna wielkość działki dla NOWO
    wydzielanych działek. A przy sądownym zniesieniu współwłasności i podziale
    działek nie bierze sie pod uwagę planu zagospodarowania przestrzennego, więc
    działki tak czy inaczej powstaną.
    Czasem (ale dosyć rzadko) pojawia się zapis w planie zagospodarowania
    przestrzennego dotyczący juz istniejących działek. I to jest to co nas
    interesuje w tym przypadku. Wprowadzanie takich zapisów do planów
    zagospodarowania przestrzenengo jest bardzo ryzykowne dla gmin, bo może się
    okazać, że po zmianie planu działka przestała być działką budowlana, więc
    właściciel takiej działki ma prawo żądać odszkodowania od gminy, a to
    kosztuje.
    Dla przykładu mam teraz przed sobą plan zagospodarowania przestrzennego dla
    pewnej dzielnicy Warszawy i w tym planie akurat jest taki zapis. Dla
    nowowydzielanych działek ustalono minimalna wielkość działki pod zabudowę
    jednorodzinną wolnostojącą 1200 m2. Ale powierzchnia działki już
    istniejącej, nie zabudowanej, dla zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej nie
    może być mniejsza niż 800 m2. A jest to dosyć restrykcyjny plan
    zagospodarowania przestrzennego, gminy okołowarszawskie takich raczej nie
    mają.