  • Data: 2009-01-08 10:37:39
    Temat: Re: Pompa ciepla - koszty
    Od: Sebcio <s...@n...com> szukaj wiadomości tego autora

    gasper pisze:

    > ja mam pompe z bezpośrednim parowaniem i też nie musze nic wymieniać...

    Ok, ale za to masz droższy wymiennik gruntowy. Na jakim czynniku chodzi
    Twoja pompa ?

    > po 2 tygodniach mrozów cała energia powietrznek pompy pójdzie na
    > odszranianie

    Pompy ciepła odszraniają się w bardzo "oryginalny" sposób - poprzez
    zatrzymanie pracy wentylatora, zasilenie zaworu zwrotnego czterodrożnego
    i włączenie sprężarki. W tej konfiguracji pompa ma COP rzędu 8-10 i
    generalnie im zimniej na dworze tym COP odmrażania większy. W praktyce
    konieczność odmrażania powoduje kilkuprocentowy spadek COP.

    Znacznie większą wadą pomp ciepła jest używanie powietrza jako dolnego
    źródła i to jest bezdyskusyjne. Okazuje się jednak że w ujęciu kosztowym
    i przy warunkach jakie w Polsce mamy, wyższe koszty eksploatacyjne
    kompensowane są już na starcie niższymi kosztami inwestycyjnymi.
    Prawdopodobnie wiele gruntowych pomp ciepła zamontowanych w Polsce nigdy
    nie zwróci się względem "powietrznej" alternatywy.

    Gruntówki dość często są przeinwestowaną sprawą, podobnie jak panele
    słoneczne czy kominki z płaszczem wodnym. Wszystko popularne, wszystko
    mające wręcz fanatycznych wyznawców na czym kupę kasy kroją firmy
    instalacyjne. Na końcu inwestor zostaje z zadowoleniem i sporą dziurą w
    kieszeni, ale za to z "ciepłą wodą za darmo" albo rachunkiem za
    ogrzewanie o tysiąc złotych rocznie niższym niż sąsiad. Przy czym
    sąsiada kocioł gazowy kosztował 5kPLN, nie ma kotłowni w salonie itd.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio