  • Data: 2011-11-13 11:07:16
    Temat: Re: Pompa ciepla powietrzna
    Od: Adam <a...@g...com> szukaj wiadomości tego autora

    On 12 Lis, 21:59, "Maniek4" <r...@l...pl> wrote:

    > Prawde mowiac musze to przeliczyc po nowych fuckturach, bo ktos mi
    > wspominal, ze teraz to podobno prawie zlotowka ze wszystkimi oplatami. Gola
    > nas coz poradzic. JanuszK w Bielsku ma bardziej przesrane, a to wcale nie
    > tak daleko od Ciebie. :-)

    1 pln ? Chlopie! Zmieniaj operatora, przeciez kazdy moze :) Ja mam w
    taniej taryfie 0,28pln!

    http://www.maszwybor.ure.gov.pl/

    Ja bym mial taniej w ENEI i zastanawiam sie nad zmiana. Wychodzi
    jeszcze taniej.

    > Ale co tam dwa miesiace i zalezy ile tej H2O trzeba.. :-)

    Jeszcze w pazdzierniku mielismy temperatury podchodzace pod 20stC!
    Solar juz ma slaba wydajnosc (slonce nisko, krotki dzien), a PC w tym
    czasie ma 100% zakladanej sprawnosci przy COPie 4 pewnie :) Takze nie
    wiem czemu liczysz 7stC. Nawet 3 dni temu bylo +15C !

    > Fakt, ze trzeba dogrzac nie swiadczy o tym, ze uzysk kiedy slona nie widac,
    > wogole tylko chmury, to malo. Jak by nie bylo to nadal ponad 5kWh. W

    Widze jeszcze problemy typowo uzytkowe. Solarem grzejesz wode przez
    caly dzien. Wieczorem domownicy sie kapia, rano baniak jest pusty.
    Czyli rano nie mamy juz mozliwosci wziecia goracej kapieli. Trzeba
    dostosowywac tryb zycia do warunkow w jakich dziala solar. No chyba ze
    w nocy podgrzewamy wode gazem ale wtedy koszt obslugi calego systemu
    idzie w gooooore :) Przy pompie nie ma tych problemow. Nie musisz sie
    martwic ze wstajac rano bedziesz bral szybki prysznic w zimnej wodzie.
    Zawsze bedzie cieplo.

    > No nie, ostatnio liczyles 5 tysi, wczesniej owszem 2,7, ale koszt ogrzewania
    > na poziomie 30zl. Dla mnie to sie nie zamyka, bo mi wychodzi prawie trzy
    > razy wiecej.

    Moj znajomy podsumowal pelne 12 m-cy grzania pompa na 1700 pln z
    groszami. W tym jest CO i CWU. Na CWU poszlo mu moze max 300 pln. A
    grzeje sporo w pierwszej, drozszej taryfie i idzie mu tego CWU bardzo
    duzo - ma dwojke malych dzieci. Mieszka w piatke (z tesciowa), grzeje
    ~150m2. Takze te 30 pln jest jak najbardziej realne :) Ja za CWU
    grzejac je przez dwa lata pradem w drogiej G11 nie zuzywalem wiecej
    niz 150 pln / mc.

    > No niezupelnie. Podalem Ci, ze w listopadzie przy 4C Cop byl ok. 39, a nie
    > oby 2.

    Ja w listopadzie mialem praktycznie codziennie od 10 do 15stC. Wtedy
    COP nie wynosi 2 :) Pozatym co z tego ze solar ma COP39 jezeli nie
    jest w stanie nagrzac baniaka do 45stC i trzeba go ogrzewac drozszym
    zrodlem ciepla.

    > No owszem, ale idea solara jest troche inna jak ogrzewanie wody tuz przed
    > kapiela.

    Mnie jako uzytkownika koncowego interesuje wylacznie to czy bede mial
    zawsze ciepla wode w baniaku i w niskiej cenie. Nie chce dostosowywac
    swojego trybu zycia do idei dzialania solara :) PC daje mi tanie
    grzanie i wysoki komfort. A przy tym jest tanszy w instalacji od
    solara i mniej problematyczny (np. nie trzeba sie martwic co bedzie z
    odbiorem ciepla jak pojade na wakacje). Dlatego moim zdaniem jest
    dobra alternatywa dla solara. Robie sobie te wykresiki temperaturowe i
    widze co sie dzieje z CWU po tym jak wezme kapiel pod prysznicem :) Z
    44 spada do 37-38. Gdyby sie pompa nie wlaczyla i nie dogrzala (a
    solar o 20-21 juz nie da zadnego ciepla) to pozostali domownicy
    musieliby sie juz kapac pod letnia woda.. Sens bylby miec solara 2 x
    wiekszego z baniakiem 500-600l. Ale to sa potezne koszty - wtedy taka
    PC powietrzna oplaca sie jeszcze bardziej :)

    > Nie ja zakladam tylko producent. To dane bezwzgledne i tylko do nich mozemy
    > sie odnosic.

    Producent podaje COP dla 7stC bo to srednia temperatura *calego roku*
    w Polsce. My piszemy zdaje sie o grzaniu CWU w okresie kiedy nie
    grzeje CO :) Ja pytam czemu zakladasz ze przez okres wiosenno-letnio-
    jesienny pompa bedzie dzialac ze srednia temperatura 7stC, jezeli
    srednie temperatury to:

    - kwiecien 8,5st
    - maj 13st
    - czerwiec 15st
    - lipiec 19st
    - sierpien 19st
    - wrzesien 15st
    - pazdziernik 8st

    Czyli srednia 14stC. Srednia! Ona uwzglednia m.in. chlodne noce - a
    ona przeciez spora czesc bedzie grzala w cieplejszych okresach - za
    dnia :) W lato nawet przy 30-35stC! Takze bralbym pod uwage srednia
    20stC - a dla takiej COP powinien wyniesc ok 4.

    > No ale cos sie czepil tego sierpnia? Chyba oczywiste jest, ze jak pada

    No przyczepilem sie bo co mi po solarze ktory nie potrafi mi zagrzac
    wody do kapieli w srodku lata :) I musze uruchomic gaz, ktory
    wszystkie wyliczenia COPu i uzyskow z solara niszczy..

    [...]
    > solar ma wylacznie nagrzac wode do kapieli jest bledem. Tym bardziej majac
    > gaz lepiej zainwestowac w solary podgrzewajace choc troche wode zamiast
    > stawiac PC by zapewnic 100% uzytkowej wody. Koszt wytworzenia energii gazem

    Czyli wydac 10k pln na solara po to zeby wnosil grosiki dziennie do
    uzyskow.. Dla mnie glupota. Wiecej da te 10k na lokacie i nie trzeba
    sie martwic o temperatury parowania glikolu :)

    > i pradem w przypadku powietrznej PC bedzie wzglednie zblizony. Po kiego
    > grzac pradem jak mozna gazem za podobne pieniadze?

    Podobne pieniadze ? 1kWh PC w 1 taryfie z COP4 kosztuje mnie 0,12 pln.
    Gazem 2-3 x drozej. To nie sa podobne pieniadze :)

    > Mnie interesuje ile zaplace za co najmniej 3000kWh. Dla solara liczac z bani
    > dla 180 dni i 10 godzin pracy pompy dziennie o mocy 40W w mojej taryfie to
    > koszt ok. 43zl. Tyle kosztuje mnie 3000kWh, tak w uproszczeniu. Dla
    > porownania roznica kosztow dla PC to 557zl. Dzielac to przez 2700 daje

    3000kWh / 4 (COP) * 0,48 (kWh) = 360 pln. Minus Twoje 43 pln = 317
    pln. Roznica w zakupie 2700 pln = 8,5 roku zwrotu. Ale sek w tym ze
    nie uwzgledniasz tutaj dodatkowo roznicy miedzy tym co np. zuzyles na
    gaz w sierpniu potrzebny do dogrzania wody. Majac PC nie musisz tego
    robic - caly czas grzejesz taniej. 2-3x taniej niz gazem. Doliczajac
    te roznice juz nie wyjdzie tak rozowo :) A komfort uzytkowania masz
    gratis.

    [...]
    > Ja tu nic nie chwale. Podaje suche informacje o uzyskach juz od roku. Nawet
    > z Markowymi uzyskami pozwolilem sie niezgodzic, jako zbyt optymistycznymi.
    > Rok temu o tej porze pisalem, ze zasniezony solar nic nie produkuje. Staram
    > sie byc obiektywny na tyle ile potrafie. Wiec nic tu nie zamierzam chwalic.
    > Jednak Twoje wyliczenia dla mojego przypadku zwyczajnie mnie nie przekonuja.
    > Uwazam, ze posiadajac gaz pomylka jest inwestowanie w PC dla ogrzewania CWU.
    > Juz lepiej nic nie zmieniac tylko grzac gazem.

    To po co Ci ten solar na dachu skoro grzanie gazem jest takie
    tanie :-)

    > To moze Ty tak mowisz, bo CWU to ja potrzebuje caly rok.

    Ale w zimie nic Ci solar nie da. Takie grosze ze wiecej te pompki
    obiegowe zuzyja. I tak musisz miec dodatkowe zrodlo ciepla. Gaz,
    wegiel czy cokolwiek. Tak jak pisalem - w przypadku gazu mozna to
    przeliczac i sie zastanawiac czy wogole dokupowac dodatkowe zrodlo
    ciepla na okres poza sezonem grzewczym. Jezeli tak - to czy solar, czy
    PC. Ale dla posiadaczy kotlow na wegiel to juz nawet nie ma sie co
    zastanawiac. Po co solar skoro w sierpniu bedzie trzeba odpalic
    piec :-) A to pomalu staje sie standardem - piec na eko + solarki.
    Kompletna pomylka dla mnie!

    Ano :)
    pozdr.

    --