    From: "marko1a" <m...@l...de>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Porównywanie sprawności kotłów
    Date: Fri, 15 Jan 2010 22:25:58 +0100

    news:himkjn$okn$1@news.interia.pl...

    > Pewnie nikt, ale kondensacja jest i o to mi chodzilo. Caly cykl to dazenie
    > do jak najmniejszej mocy i roznicy miedzy powrotem a zasilaniem do tych
    > max 5C a nie 15C.

    Napisałeś "do jak najmniejszej róznicy między powrotem a zasilaniem"
    No to teraz dam ci zagwozdkę.
    Jest to opis kotła Viesmann Vitodens:

    "Ciepła woda użytkowa ogrzewana jest przez wymiennik płytowy a następnie
    magazynowana w zasobniku warstwowym o pojemności 100 litrów. Dzięki
    systemowi ładowania warstwowego i mimo małej pojemności zasobnika :
    -zapewnia wysoki komfort ciepłej wody użytkowej, porównywalny z wydajnością
    tradycyjnego podgrzewacza (z wężownicą grzewczą) o niemal dwukrotnie
    większej pojemności
    -ciepła woda użytkowa dostępna jest natychmiast i o stałej temperaturze
    -ogrzewanie wody użytkowej do wymaganej temperatury w zasobniku o małej
    pojemności przebiega szybciej niż w podgrzewaczu
    -dzięki małej pojemności zasobnika zmniejszają się jego straty ciepła
    -kocioł pracuje również z kondensacją przy ogrzewaniu ciepłej wody
    użytkowej - czyli z wysoką sprawnością i jeszcze oszczędniej
    -z możliwością podłączenia cyrkulacji dla większego komfortu korzystania z
    ciepłej wody "

    Co my tu mamy. "kocioł pracuje również z kondensacją przy ogrzewaniu ciepłej
    wody użytkowej - czyli z wysoką sprawnością i jeszcze oszczędniej"

    Załóżmy że zład w zbiorniku jest zimny jak plecy nieboszczyka, jakieś 9stC.
    Aby ładować zbiornik warstwowo (czyli od góry) tak aby uzyskać np. 60stC w
    całej objętości zbiornika nalezy grzać z pełną moca kotła bo przecież kocioł
    na powrocie aż do ostatniej kropli dostaje ze zbiornika 9stC a na zasilaniu
    do zbiornika musi podawać stałe 60stC. Jak widzisz mamy tu przez cały cykl
    grzania zbiornika różnicę temperatur 51stC. W zbiorniku warstwowym następuje
    zastępowanie od góry wody zimnej wodą gorącą i cykl napełniania trwa tak
    długo aż cały zład do spodu zostanie wymieniony na ciepły.
    Aby naładować zbiornik 120l w ciągu 30minut musimy mieć kocioł prawie 15kW.
    Taka moc kotła jest w sam raz do ogrzewania domu nawet 180m2. Kocioł w tym
    przypadku będzie pracował przez 30 minut z największym obciążeniem cieplnym
    czyli na pełny gwizdek.

    Marek