  • 1. Data: 2010-01-13 12:54:33
    Temat: Porównywanie sprawności kotłów
    Od: "m." <t...@g...pl>

    Przy określaniu sprawności kotłów przyjęto pewne warunki, które w
    przypadku kotłów kondensacyjnych dały wartość sprawności 110%. I o ile
    takie same warunki obliczeń przyjęto dla kotłów na ekogroszek, olej czy
    też miał węglowy o tyle pewnie z ogrzewaniem elektrycznym tak się nie da
    (bo nic się nie spala).
    W takim razie jak porównać ogrzewanie prądem do ogrzewania pozostałymi
    rodzajami paliw spalanych w kotłach ? Jak to sprowadzić do wspólnego
    mianownika ?
    Ile % należałoby odjąć od podawanych przez producentów sprawności (przy
    ekogroszku, węglu, czy też gazie) aby porównać to ze sprawnością prądu.

    --
    m.

  • 2. Data: 2010-01-13 13:50:46
    Temat: Re: Porównywanie sprawności kotłów
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "m." <t...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ile % należałoby odjąć od podawanych przez producentów sprawności (przy
    > ekogroszku, węglu, czy też gazie) aby porównać to ze sprawnością prądu.

    Ta wunder sprawność powyżej 100% wynika tylko dlatego że sprawność kotłów
    okresla się na podstawie wartości opałowej paliwa a nie na podstawie ciepła
    spalania.
    Ciepło spalania określa całkowitą energię uwolnioną ze spalania paliwa,
    czyli to co się spala oraz energia w wytworzonej parze wodnej którą
    kondensaty potrafia odzyskac.
    Do czasu gdy nie bylo kondensatów na rynku, wartość 100% okreslała całkowite
    wykorzystanie energii powstałej podczas spalania ale bez tej części która
    zawarta była w parze wodnej wytwarzającej się podczas procesu spalania bo i
    tak była ona nie odzyskiwalna (teoretycznie). Czyli bez pary wodnej jest to
    wartość opałowa - po chłopsku przydatnośc paliwa zakladając że para i tak
    pójdzie w komin. Norma ta nadal niestety obowiązuje ale współczesne kotły
    potrafią już wykorzystać to ciepło z pary wodnej (kondensaty). W efekcie do
    typowych dla kotła 95% dodaje się kilkanaście dodatkowych procent energii
    uzyskanej z pary wodnej i dlatego mamy wunder sprawność ponad 110%.
    Jezeli kocioł kondensacyjny pracuje w nieodpowiednich dla siebie warunkach
    gdzie nie występuje tworzenie się kondensatu to jego sprawnośc wynosi mniej
    więcej tyle co zwykłego atmosferycznego czyli około 95% (z samej wartości
    opałowej)
    Jeżeli tylko obniżymy mu temperaturę powrotu do 30stC (przy tej temp.
    producenci podają wunder sprawność swoich kotłów) kocioł przy spalaniu
    wydziela sporo kondensatu którego cieplo ten kocioł potrafi przechwycić.
    Efekt jest taki że mieszkaniec zimnych okolic Polski np. Suwałk albo w
    górach nie będzie miał tak dużych korzyści z kondensatu jak mieszkaniec np.
    Poznania. Dlaczego? Bo aby był kondens kocioł musi sobie pracowac leciutko
    na luzie, z przewymiarowanymi grzejnikami albo z podłogówką. Gdy tylko
    trzeba mocn zahajcować w domu, kondensat siła rzeczy dostanie na powrocie
    wyższą temperaturę stając się zwykłym kotlem z zamknięta komora spalania.
    Dodatko pamiętajmy że najwyższa sprawność podana jest przy 30stC na powrocie
    a przy 45-50stC na powrocie kocioł jest już tylko kotłem bez wubnder
    sprawności. Zwrot w inwestycji w konensat w Poznaniu nastąpi więc po
    kilkunastu latach a w Suwałkach po kilkudziesięciu, więc w tym drugim
    mieście może i nigdy bo wtedy kocioł napewno wcześniej trafi na złom.
    Jeszcze jedno. Nalezy wziąć pod uwagę że kocioł kondensacyjny praktycznie
    nie kondensuje podczas grzania wody użytkowej w zbiorniku, wtedy działa jak
    zwykły z zamknięta komora spalania.

    A teraz wróćmy do pytania.
    Kocioł zwykły, sprawność 95% według wartości opałowej.
    Kocioł kondensacyjny sprawność 110% według wartości opałowej i dodanej
    części z kondensatu która ujmuje ciepło spalania.
    Przyjmijmy więc z ciepła spalania 100% (teoretycznie jako wzór) dla
    kondensata w idealnych dla niego warunkach oraz 85% także z ciepła spalania
    dla atmosferycznego lub kotła z zamknięta komorą.
    Jeżeli węglowy z wartości opałowej miał np. 65% to z ciepła spalania
    wyjdzie 50% sprawności.
    Inaczej jest zupełnie z prądem. Tu prawie że cała energia (myśle żejakieś
    99%) zostanie przetworzona w ciepło. Jeżeli występują jakieś straty to i tak
    są to straty powodujące w większości ciepło które i tak pozostaje w budynku
    grzejąc go, pozostałe straty (bardzo znikome) to wytwarzanie pola
    elektromagnetycznego wokół przewodów i grzałek (grzałek zwłaszcza bo są
    spiralne jak cewka).

    Marek

  • 3. Data: 2010-01-13 18:27:22
    Od: "m." <t...@g...pl>

    marko1a pisze:

> [...]
    > pozostaje w budynku grzejąc go, pozostałe straty (bardzo znikome) to
    > wytwarzanie pola elektromagnetycznego wokół przewodów i grzałek (grzałek

    Podsumowując to co napisałeś spokojnie można porównywać kotły na paliwa
    spalane z grzaniem prądem elektrycznym gdyż energia w MJ podawana jest
    na podstawie wartości opałowej paliwa - a więc możemy przyjmować dla
    kotłów kondensacyjnych sprawność powyżej 100% (oczywiście w zależności
    od zakresu temperatur w jakich będzie pracować) a dla energii
    elektrycznej tylko 99-100%.

    --
    m.

  • 4. Data: 2010-01-13 20:36:11
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Podsumowując to co napisałeś spokojnie można porównywać kotły na paliwa
    > spalane z grzaniem prądem elektrycznym gdyż energia w MJ podawana jest na
    > podstawie wartości opałowej paliwa

    Nie zawsze. Czasem w MJ podaje się wartość opałową a czasem ciepło spalania.
    Trzeba więc uważnie analizować to co podaje się w tabelkach.

    > - a więc możemy przyjmować dla kotłów kondensacyjnych sprawność powyżej
    > 100% (oczywiście w zależności od zakresu temperatur w jakich będzie
    > pracować) a dla energii elektrycznej tylko 99-100%.

    Tak ale tylko jak wspomniałeś wartość opałową. Marketingowcy od kondensatów
    będą wniebowzięci (te 110%)

    Dom który zużywa na dobę 60kWh (216MJ) kosztuje:
    Wartość opałowa (dla niektórych występują znaczne odchyłki np. ekogroszek
    zaleznie od kopalni 31MJ albo 25MJ)
    W nawiasie podałem sprawność kotła.
    kondensat GZ50 - 34MJ/m3 - 37,40MJ (110%) - 1,71zł/m3 -
    9,88zł/dobę
    zwykły GZ50 - 34MJ/m3 - 32,30MJ (95%) -
    1zł/m3 - 11,44zł/dobę
    retort ekogroszek - 29MJ/kg - 18,85MJ (80%) -
    ł/kg - 6,52zł/dobę
    retort pellet - 18MJ/kg - 11,70MJ (80%) -
    0,8zł/kg - 12,00zł/dobę (!!!)
    prąd I taryfa - 3,6MJ - 3,56MJ (99%) -
    0,55zł/kWh - 33,30zł/dobę
    prąd II taryfa - 3,6MJ - 3,56MJ (99%) -
    0,29zł/kWh - 17,58zł/dobę

    Wychodzi na to ze wynalazki retortowe na pellety to jakieś totalne
    nieporozumienie.

    Marek

  • 5. Data: 2010-01-13 21:53:37
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "marko1a" <m...@l...de> wrote:
> [...]
    > 99%) zostanie przetworzona w ciepło. Jeżeli występują jakieś straty to i

    Wydaje mi się, że jednak grzanie prądem ma znacznie większą sprawność niż
    kotłem kondensacyjnym, ponieważ spaliny które wydostają się przez komin są
    parę stopni cieplejsze niż powietrze zasysane do kotła.

    --
    Bartek

  • 6. Data: 2010-01-13 22:04:07
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Wydaje mi się, że jednak grzanie prądem ma znacznie większą sprawność niż
    > kotłem kondensacyjnym, ponieważ spaliny które wydostają się przez komin są
    > parę stopni cieplejsze niż powietrze zasysane do kotła.

    To były tylko rozważania na końcu których trafił się prąd i tak już
    pozostało, ale faktycznie prąd będzie lepiej wypadał niż kondensat.
    Mało tego prąd bez względu na temperaturę powrotu będzia miał zawsze taką
    samą sprawność a kondensat tylko w wąskim zakresie.
    Często użytkownik nie ma pojęcia że jest prawie nie osiągnięty ten zakres
    ale z dumą pokazuje zwiedzającym swoją kotłownię.

    Marek

  • 7. Data: 2010-01-13 22:24:55
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > Często użytkownik nie ma pojęcia że jest prawie nie osiągnięty ten zakres
    > ale z dumą pokazuje zwiedzającym swoją kotłownię.

    Poki nie przekroczy 55C zasilania to kondensacja bedzie sie cieszyl a to
    latwo przewidziec.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2010-01-13 22:34:14
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Użytkownik "marko1a" <m...@l...de> napisał w wiadomości

    > Poki nie przekroczy 55C zasilania to kondensacja bedzie sie cieszyl a to
    > latwo przewidziec.

    Nie prawda. To nie jest tak że przekroszysz 55stC to już nie działa jak
    kondensat. To nie jest włącz wyłącz.
    Praktycznie wygląda to tak. Przy 30stC na powrocie jest ideał który widac na
    ulotce reklamowej 110%. Przy 40stC będzie już jakieś 100% a przy 50stC
    prawie że nie zauważalne.

    Marek

  • 9. Data: 2010-01-13 22:43:07
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Nie prawda. To nie jest tak że przekroszysz 55stC to już nie działa jak
    > kondensat. To nie jest włącz wyłącz.

    Przy 60 para w ogole sie nie skrapla wiec raczej nie jak kondensat.

    > Praktycznie wygląda to tak. Przy 30stC na powrocie jest ideał który widac
    > na ulotce reklamowej 110%. Przy 40stC będzie już jakieś 100% a przy 50stC
    > prawie że nie zauważalne.

    A przy 15??

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2010-01-13 23:01:10
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > A przy 15??

    No co ty. Nie zakłada się takiej niskiej temp w projekcie ogrzewania
    ponieważ 15stopniowym grzejnikiem nie nagrzejesz pomieszczenia do 21stC.
    Taka niska temp. wystąpi tylko przy rozpalaniu kotła na początku gdy jeszcze
    woda z grzejników nie powróci do kotła.

    Marek