eGospodarka.plNieruchomościGrupypl.misc.budowaniePrąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....Re: Prąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....
  • Data: 2010-11-14 10:05:46
    Temat: Re: Prąd mnie ściga w łazience a mnie się kończą pomysły....
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl> szukaj wiadomości tego autora

    Dnia 14-11-2010 o 01:38:48 Jackare <j...@i...pl> napisał(a):
    Po pierwsze stosuj delimitatory '>' bo źle się czyta posty bez nich.

> [...]
    >
    > Bo w waszej kamienicy jest zwarte uziemienie (PE) z zerem sieci (N)
    > co powoduje że względem ziemi (kanalizacja) masz zawsze pewne napięcie
    > zależne od obciążenia.
    >
    > Ale taki układ sieci (TN-C) jest zastosowany w zdecydowanej większości
    > budynków w moim mieście. Sieć TN-S można spotkać w budynkach które
    > zbudowano w ostatnich latach i wyposażono w nowe lokalne stacje trafo. O
    > ile mnie pamięć nie myli budynków takich jest kilka: kilka sklepów lidl,
    > kilka biedronek, cztery hipermarkety i piaty w budowie.... Reszta to
    > budynki i technika z głebokiej przeszłości.

    No ale z tego powodu masz jak masz, stary układ jest po prostu
    niebezpieczny
    i tyle. Ja ci doradziłem jak w łazience pozbyć sie wad tego ukłau.
    'N' z sieci masz mieć tylko w gnizdku i nigdzie więcej, a ty masz go także
    na bateri i to powoduje że cie kopie. Dlatego poradziłem ci odcięcie
    elektryczne się od pionów i uziemienie do kanalizacji, dzięki temu
    baterie przestaną cię kopać.

> [...]
    > odizolować
    > od pionów, przewód od kanalizacji podłączyć do metalowej rurki wew
    > mieszkania (za plastikami)
    > lub bezpośrednio pod baterię.
    > W ten sposób uziemisz przez kanalizację swoją wew instalację i nie
    > będziesz
    > miał tego napięcia różnicowego. Poza tym będzie to odporne na ew uwalenie
    > N w instalacji
    > co teraz jest dla ciebie groźne.
    >
    > Kurczę, jakoś nie umiem zobaczyć sensu w tych operacjach aby najpierw
    > wszystko odizolować a potem połączyć przewodami.
    Sens jest taki że odłączasz sie od zerowania a podłączasz do ziemi, czyli
    w twoim wypadku rury kanalizacyjnej, chociaż ona słabą ziemią jest.

    To już chyba lepiej
    > złapać po prostu tą rurę żeliwną połączeniem wyrównawczym do PEN bo ona
    > na 98% nie jest objęta połączeniami wyrównawczymi. U mnie zresztą
    > kanalizacja cała jest plastikowa, i dochodzi do żeliwnego pionu, dlatego
    > jak już pisałem efekt przepływu pradu jest odczuwalny tylko i wyłącznie
    > jeżeli stoi się w brodziku w wodzie odpływającej do kanalizacji. Jeżeli
    > woda nie płynie - prąd nie "kopie". Jeżeli stoi się w kałuzy wody
    > rozlanej na podłodze - też nie odczuwa się tego efektu.
    To sobie pociągnij z piwnicy uziemienie do baterii i podłącz, skoro
    twierdzisz
    że kanalizacje masz plastikową.

    > Co do skuteczności uziemienia przez kanalizację nie byłbym taki pewien,
    > bo kolektor wyprowadzający ścieki z budynku może być smołowany a jeżeli
    > nie to na pewno skorodowany w sposób w jaki koroduje żeliwo: luźne płaty
    > rdzy układające się na powierzchni rury, więc myślę że podłączenie go do
    > PEN na poziomie budynku będzie wystarczające.
    >
    > Jak pisałem jestem bardzo ciekaw czy nie ma jakiejś lewizny i chciałbym
    > podłączyć się do tej kanalizacji cęgami by zobaczyć czy nie płynie przez
    > rurę jakiś prąd.
    Do kanalizacji nie da sie podłączyć lewizny i ten spadek napięcia co
    zmierzyłeś
    jest normalny, bo to spadek napięcia na przewodzie 'N' związany z poborem
    prądu z sieci, nic na to nie poradzisz. Rozwiązaniem by było odpięcie
    'N' od szyny wyrównawczej w piwnicy, wtedy ziemia 'PE' byłaby faktyczną
    ziemią i nie byłoby spadku napięcia i kopania bateria-brodzik.
    Pytanie tylko czy w którymś mieszkaniu nie ma bolców uziemiających
    podłączonych
    do rury z wodą. Dlatego najlepiej aby elektryk to posprawdzał.

    --
    Pozdr
    JanuszK