    From: "uzytkownik" <a...@s...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Próba wodna
    Date: Sun, 28 Apr 2013 18:16:52 +0200

    Użytkownik "Grzegorz" <n...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:kljbrp$6p0$1@news.dialog.net.pl...

    > Nie przekładaj swojego doświadczenia życiowego na moje.
    > Ja mam w piwnicy jeszcze stare skrypty uczelniane z inżynierii
    > procesowej.

    To je sobie powieś na gwoździu...., bo jak widać samo ich posiadanie nie
    przekłada się na doświadczenie życiowe :)

    Widzisz, zadałem pytania i jakoś nikt nie umie prawidłowo odpowiedzieć
    na te pytania.

    Odpowiem krótko:
    Bzdurą jest pisanie, że wykonywana próba szczelności jest do d....,
    kiedy w instalacji jest powietrze i tłumaczenie tego rozpuszczalnością
    powietrza w wodzie. W przypadku osób tak twierdzących, świadczy to o
    kompletnym braku doświadczenia z takimi próbami.

    Po pierwsze, nie da się pozbyć całego powietrza z instalacji.

    Po drugie, woda nie jest ścieśliwa i wykonanie próby samą wodą jest
    wręcz niemożliwe. Dlatego też należy ją przeprowadzać z podłączonym
    naczyniem przeponowym lub wytwarzając poduszkę powietrzną w części
    instalacji.

    Po trzecie, rozpuszczalność powietrza w wodzie jest niewielka i
    ograniczona tzw. stanem nasycenia. Po osiągnieciu stanu nasycenia,
    więcej powietrza w wodzie się nie rozpuści. Stan nasycenia zależny jest
    od ciśnienia oraz temperatury wody.

    Po czwarte, w wodzie mającej kontakt z atmosferą ziemską zawsze znajdują
    się rozpuszczone gazy, które dążą do stanu nasycenia tej wody. Tłocząc
    wodę z instalacji wodociągowej czy też ze studni do instalacji podczas
    prób szczelności, ta woda już posiada rozpuszczone w sobie gazy. Tak
    więc nie jest to woda całkowicie odgazowana, ale woda, która już ma w
    sobie rozpuszczoną pewną ilość gazów.

    Po piąte, rozpuszczalność gazów w wodzie rośnie wraz ze wzrostem
    ciśnienia, ale niestety maleje wraz ze wzrostem temperatury. Woda
    tłoczona z ziemi czy to ze studni czy też z wodociągów ma temperaturę
    nie przekraczającą 10 stopni Celsjusza. Temperatura tej wody
    pozostającej w instalacji wzrasta do temperatury otoczenia - obecnie od
    ok. 15-25 stopni Celsjusza. Zatem wzrost rozpuszczalności gazów w wodzie
    wraz ze wzrostem ciśnienia jest częściowo niwelowany wzrostem
    temperatury wody. Ponadto wraz ze wzrostem temperatury zarówno woda jak
    i gazy zwiększają swoją objętość, co przy stałej ich objętości oznacza
    wzrost ciśnienia.
    W efekcie tych wszystkich zjawisk, rozpuszczalność gazów w wodzie ma
    niewielki wpływ na zmianę ciśnienia w instalacji. Zazwyczaj jest wręcz
    odwrotnie, że ciśnienie w szczelnej instalacji po 24 godzina wzrasta.
    Tym bardziej jeżeli jest to woda z hydrofora bezprzeponowego to posiada
    już w sobie wystarczającą ilość rozpuszczonych gazów dla ciśnienia
    próbnego. Taka woda wtłoczona z hydroforu do instalacji podczas próby
    szczelności wręcz będzie jeszcze odgazowywać, a nie rozpuszczać w sobie
    powietrza, ponieważ w hydroforze znajduje się poduszka powietrzna
    powodująca nasycenie wody przy ciśnieniu wyższym niż ciśnienie próby i
    przy temperaturze niższej tj. wprost z ziemi 8-10 stopni Celsjusza od
    temperatury otoczenia, do której ogrzeje się woda podczas prób
    szczelności.

    Po szóste, wszelie procedury badań szczelności uwzględniają spadek
    ciśnienia spowodowany rozpuszczalnością gazów. Co ciekawsze im więcej
    jest gazu w instalacji tym mniejszy jest wpływ rozpuszczalności gazów, a
    tym bardziej ciśnienie rośnie, ponieważ woda jak i gazy rozszerzają się
    wraz ze wzrostem temperatury.

    Po siódme na wszelkie spadki ciśnienia mają największy wpływ
    uszczelnienia. Uszczelnienia przy pomocy pakuł są wodoszczelne, ale nie
    są gazoszczelne o ile nie zastosowano specjalnych past do instalacji
    gazowych lub uniwersalnych (tj. do gazów i wody). I to właśnie dlatego
    powinno się unikać powietrza w instalacji, anie dlatego, że powietrze
    się rozpuszcza w wodzie tak jak to stwierdził Jacek i czego Ty tak
    bezsensownie bronisz.
    Jeżeli jednak zastosowano w instalacji uszczelnienia gazoszczelne to nie
    ma żadnych przeciwwskazań do tego, żeby powietrze było w tej instalacji
    podczas prób. W razie istnienia faktycznych nieszczelności powietrze o
    wiele łatwiej ujawni nieszczelność, ponieważ łatwiej przenika przez
    nieszczelności niż woda.