    From: ddddddddddddd <d...@f...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Remont domu w Anglii po polsku...
    Date: Sun, 21 Jun 2020 14:47:32 +0100

    W dniu 21.06.2020 o 11:18, Marek pisze:

    > Czyli Zmywak popełnił polski styl życia  zakładając, że będzie tam
    > mieszać do końca życia?

    Niekoniecznie.
    Remontem podnosi wartość domu, może sprzedać z zyskiem, może wyciągnąć
    nadwyżkę i zainwestować albo wydać na dziwki.
    Anglia trochę różni się od Szkocji, ale w Szkocji każdy dom ma home
    report - wycenę rzeczoznawcy w standardzie przy sprzedaży. Bank może
    wysłać swojego rzeczoznawcę, ale zwykle jeśli masz wycenę np. na 100k,
    to bank uznaje to za wartość domu. Jak włożysz w remont 10k, to
    podniesiesz wartość o 15 albo 30k.
    Dodatkowo kwota sprzedaży to dane jawne, możesz sprawdzić w internecie
    za ile domy w danej okolicy były sprzedawane (a dodając do tego to, że
    zwykle 2 bedroom na danej ulicy/dzielnicy jest dokładnie tej samej
    wielkości i układu, to możesz dość dobrze oszacować ile warty jest dom
    przed i po remoncie)
    A zwykle opłaca się kupić dom - moja rata kredytu na 3 bed pół bliźniaka
    to 65% kwoty najmu mieszkania 2bed 500m dalej... nawet jakbym za dwa
    lata uwierzył kaczorom i wrócił do Polski, to lepiej przez te dwa lata
    spłacać własny dom niż wynajmować.
    Znajomy właśnie przeprowadza się z wynajmowanego domu z większego miasta
    "na wieś". Podliczył - przez cały okres zapłacił ponad 100k funtów
    najmu. Teraz kupił dom za 90k, ma zamiar go spłacić w 15 lat (początkowo
    brał kredyt na 25 lat, ale zrobił remortgage i teraz chyba ma to
    rozpisane na 18lat)

    Lukasz