  • Data: 2011-08-28 07:27:06
    Temat: Re: Rozdzielnia elektryczna - podepnę się z pytaniem
    Od: hk <h...@k...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2011-08-26 11:22, hk pisze:

    > A ja zapytam tak: ile pól mają Wasze rozdzielnice? Bo jak widzę obrazki
    > z dzienników budowy, to mi kopara opada: tu 96 pól, tam cały szyb, a od
    > czasu do czasu jakieś skromne 48-56pól, z tym że na każdą kondygnację...
    >
    > A ja myślałem, że 36-48 pól starczy...

    Tak sam sobie, żeby nikogo nie wyróżniać Ale do wszystkich:

    Taki rozdział wymyśliłem - co wyrzucić żeby uprościć?

    #aha: dom piwnica - garaż, kotłownia i dwa pomieszczenia; parter -
    wiatrołap, hall, dwa pokoiki, łazienka, kuchnia i salon; poddasze - 3
    pokoje/sypialnie, przy jednym mikrogarderoba, łazienka. I 2x schody

    * FR i B+C (było w projekcie, elektryk który robił przyłącze bardzo
    mocno zalecał, ma być odgromówka, do skrzynki w ulicy ok. 30metrów)
    - 8 pól

    * RCD 3f (obw. 3f)
    + S 3f (garaż)
    + S 3f (kuchenka - płyta indukcyjna+piekarnik)
    - 10 pól

    * RCD 1f (obw. zewnętrzne)
    + S 1f (gniazda zewnętrzne, ew. rygiel furtka itp. - mało punktów,
    ale podobno lepiej rozdzielić to co na zewnątrz)
    + S 1f (oświetlenie zewnętrzne z 6-8 punktów czyli też mało)
    - 4 pola

    * RCD 1f (kotłownia - sam nie wiem ile czego tam jest??? jeszcze
    fachowiec nie zajrzał do mnie)
    + S 1f (wszyscy dają na piec - podobno ważne)
    + S 1f (ci sami wszyscy dają na pompki różne)
    - 4 pola chociaż sam widzę, że bardzo mało punktów

    * RCD 1f (na L1)
    + S 1f (piwnica cała - 10-11 gniazdek w tym brama garażowa, inne w
    kotłowni i garażu "na zaś" bo raczej normalnie nie wykorzystywane)
    + S 1f (parter - pokoje, łazienka i hall - 10-11 gniazdek, pralka
    bez osobnego esa)
    + S 1f (oświetlenie?)
    - 5 pól w sumie

    * RCD 1f (na L2)
    + S 1f (parter - połowa kuchni, taka z mikrofalą czy czajnikiem el.
    i salon razem 10 gniazdek)
    + S 1f (poddasze - łazienka z ew. pralką, garderoba mało gniazdek -
    ze 3-4 ale takie "grzałkowe": pralka, żelazko, suszarka)
    + S 1f (oświetlenie)
    - 5 pól w sumie

    * RCD 1f (na L3)
    + S 1f (parter - druga połowa kuchni, taka ze zmywarką której nie
    mam ale robię miejsce bo może będzie, lodówką i tym co się przestawia:
    czajnikiem elektrycznym itp.; mało gniazdek - ze 4 - ale tam duże
    obciążenia...)
    + S 1f (poddasze - pokoje 10-11 gniazdek)
    + S 1f (oświetlenie)
    - 5 pól w sumie

    Razem 41 pól w rozdzielni. Bez sygnalizacji faz, dodatkowych gniazdek,
    watomierzy, alarmów, sterowników. Bez wydzielania obwodów komputerowych,
    możliwości wyłączania wszystkiego oprócz lodówki itp. Gniazdek dużo, ale
    mniej niż na dane pomieszczenie się sugeruje w poradnikach. Pilnowałem
    tylko żeby za dużo na jednym esie nie wisiało, bo jak pożyczałem prąd na
    początku budowy to włączenie kątówki wywalało sąsiadowi prąd w domu
    (rano, jak sąsiedzi jeszcze spali, mogłem się podłączać tylko w
    pomieszczeniu gospodarczym z wejściem z zewnątrz, potem jak wstali a nie
    przełączyli mi przedłużacza to wszyscy jechaliśmy cały dzień z jednego
    bezpiecznika - a na tym korku wisiało ze 3/4 domu...)
    I nie wiem jaką wybrać rozdzielnię - nawet w takich 48 mały zapas... Dać
    56? Rozmiary Hager 48 - Moeller 56 prawie te same, ale wiadomo, że
    miejsca na kable będzie mniej. A jakieś tam "szafy z blachy" są zapewne
    bardziej kłopotliwe w instalacji, dostępie itp.

    I nie wiem jak dać oświetlenie, bo łatwiej rozciągnąć po jednym poziomie
    całą fazę, a z drugiej strony fajniej jest mieć światło chociaż na
    połowie każdej kondygnacji, niż jedną całkiem ciemną... Ale to i tak
    raczej bez znaczenia dla liczby pól w rozdzielni.

    A na koniec pytanie do zawodowców:
    Zakładając, że zgodzę się na sugestię pana elektryka który podłączał mi
    skrzynkę budowlaną i dam FR i B+C to czy mogę zrobić takie coś:
    wchodzę z kablem z dworu do piwnicy nad którą będzie rozdzielnica i w
    której jest bednarka do uziemienia (ucięta nisko przez murarzy bo
    myśleli, że...), idę z kablem w górę na parter do rozdzielnicy, tam daję
    FR i resztę osprzętu, ale do ochronnika lecę znowu do piwnicy - i
    montuję go w okolicy uciętej bednarki, w osobnej skrzynce, razem z
    bednarką na wspólnej szynie? A przewody PE prowadzę trzy: bednarka -
    szyna PE, bednarka - ogranicznik i dla pewności ogranicznik - PE w
    rozdzielnicy. Problem jest taki, że w tej piwnicy, na tej ścianie, pod
    sufitem, idzie kanalizacja...