    From: "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Rozdzielnia elektryczna w kotłowni
    Date: Sun, 12 Apr 2009 12:36:00 +0200

    Użytkownik "piechur" <z...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:grg6q3$fma$1@inews.gazeta.pl...

    > Hej,
    > dzisiaj spotkałem się z elektrykiem w sprawie instalacji w nowobudowanym
    > domu. Usłyszałem informację, że rozdzielni elektrycznej nie można montować
    > w kotłowni, a jeśli już to musiała by być ona "antywybuchowa". W kotłowni
    > ma być piec na paliwo stałe (pelet, ekogroszek). Przejrzałem internet ale
    > oprócz jakichś luźnych informacji nie mogę znaleźć podstaw takiego
    > twierdzenia. Może ktoś poratuje z jakich przepisów wynika takie podejście
    > elektryka do tej sprawy? Nie ukrywam, że bardziej odpowiadałaby mi
> [...]

    Nic mi nie wiadomo o prawie czy normach zabraniających montowania rozdzielni
    w kotłowni, choć w tej materii przepisy mogą się zmieniać z dnia na dzień i
    może coś przespałem. Jednak spora część rozdzielnii projektowana była
    właśnie w kotłowniach i bez najmniejszego problemu były te rozdzielnie
    odbierane przez nadzór. W zeszłym roku miałem styczność z takimi
    rozdzielniami przynajmniej kilka razy, choć stanowcza większość montowana
    jest obecnie w wiatrołapach.
    Jednak jeżeli chodzi już o konieczność montażu w kotłowni to Twój elektryk
    bardzo dobrze Ci radzi. Skrzynka w wykonaniu przeciwwybuchowym jest ze 2
    razy droższa od skrzynki w wykonaniu standardowym. Jest to wydatek
    jednorazowy na wiele lat i nie przekracza 400-600zł w zależności od
    wielkości.
    Co ona Ci daje ?
    Przede wszystkim szczelność.
    Montując kocioł węglowy, zawsze w pomieszczeniu kotłowni będzie się
    wydzielać niewielka ilość spalin czy to na skutek nieszczelności drzwiczek,
    ale przede wszystkim podczas otwierania drzwiczek, rozpalania itp. Ponieważ
    węgiel zawiera pewne ilości siarki to też jednym z produktów spalania jest
    dwutlenek siarki SO2
    Metalem, którym pokrywa się styki aparatury łączeniowej oraz
    zabezpieczającej montowanej w rozdzielnicach jest srebro, zaś wszelkie
    złaczki/listwy łączeniowe wykonuje się z mosiądzu.
    Miedź, mosiądz, a zwłaszcza srebro wchodzą w reakcję z SO2 w skutek czego
    ich powierzchnia pokrywa się warstwą siarczków.
    Powtałe siarczki pogarszają kontakt elektryczny i doprowadzają do grzania
    się stykó, a tym samym do szybkiego ich wypalania.
    Dlatego też warto rozdzialnię elektryczną w takim pomieszczeniu zamknąć w
    szczelnej, hermetycznej skrzynce właśnie po to, aby zabezpieczyć osprzęt
    oraz złącza przed szybkim śniedzieniem oraz wypalaniem się styków.