    From: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>
    Newsgroups: pl.rec.dom
    Subject: Re: Rura gazowa w kuchni, przedłużenie
    Date: Sun, 17 Jan 2010 15:46:55 +0100

    Użytkownik "Krzysztof 45" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    news:hit8h0$9ro$1@news.dialog.net.pl...

    >Zgody na przerobienie instalacji pomiędzy gazomierzem a np.
    >kuchenka gaz. nie musisz mieć, ale przeróbka powinna być
    >wykonana zgodnie z przepisami.

    Człowieku drogi nie wprowadzaj ludzi w błąd !
    Przepisy definiujące pojęcie instalacji gazowej oraz dotyczące budowy,
    przebudowy i napraw instalacji gazowych są bardzo precyzyjnie w polskim
    prawie opisane i dotyczą nawet przeróbki 50 cm rury gazowej.
    Aby wykonać JAKĄKOLWIEK zmianę w instalacji gazowej należy
    - wykonań projekt budowlany. Projekt musi być wykonany przez osobę z
    branżowymi uprawnieniami budowlanymi.
    - uzyskać PISEMNĄ zgodę właściciela budynku
    - w szczególnych przypadkach (np instalacja ogrzewania gazowego) uzyskać
    PISEMNE warunki techniczne z zakłądu gazowniczego
    - złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie ZGŁOSZENIE BUDOWY wraz z
    załącznikami (projekt, zgoda właściciela budynku, uzgodniania) i poczekać
    ustatwowy termin na ewentualny sprzeciw urzędu. W przypadku braku sprzeciwu
    lub uzyskania pozytynej odpowiedzi powinno minąć 30 dni na uprawomocnienie
    decyzji. Urząd musi wydać dziennik budowy.
    - dopiero teraz można zacząć prace. Prace muszą być nadzorowane przez
    KIEROWNIKA BUDOWY z uprawnieniami branżowymi z zakresu instalacji
    sanitarnych. Tylko kierownik budowy może dokonywać wpisów do dziennika.
    - Kierownik zgłasza do PINB fakt rozpoczęcia prac
    - wykonujemy zmiany opisane wg zatwierdzonego projektu. Prace może prowadzć
    osoba posiadająca uprawnienia energetyczne EKSPLOATACYJNE w zakresie
    instalacji gazowych
    - wykonujemy PRÓBĘ SZCZELNOŚCI instalacji gazowej. Procedura próby
    szczelności jest dokładnie opisana w przepisach wykonawczych prawa
    budowlanego.
    - wykonawca wystawia protokół z wykonanej próby szczelności. Do wystawienia
    protokołu potrzebne są uprawnienia DOZOROWE w zakresie instalacji gazowych.
    - kierownik budowy zgłasza instalację gazową zakładowi gazowniczemu jako
    gotową do napełnienia paliwem gazowym. W praktyce i przy dobrych układach
    wykonawca-dostawca gazu, napełnienie przeprowadza wykonawca robót i post
    factum wypisuje zgłoszenie a zakład gazowniczy zakłada na gazomierzu nowe
    plomby. Zgłaszamy w PINB zakończenie prac budowlanych.

    Tak to wygląda od strony prawnej. Wykonanie prac bez zachowania procedury
    pociąga za sobą odpowiedzialność określoną w prawie budowlanym oraz w
    przypadku wystąpienia np wybuchu gazu obciążenie osoby która wykonała
    samowolę budowlaną wszelkimi kosztami związanymi z katastrofą. Proszę mi
    wierzyć że wtedy nikogo nie obchodzi że "robił fachowiec" itd itp.
    Ubezpieczyciele bardzo chętnie zlecają szczegółowe śledztwa by wykazać
    samowolne zmiany w instalacjach przeprowadzone przez lokatorów i po perwsze
    uniknąć wypłacania odszkodowań a po drugie scedować odpowiedzialność na
    osoby z przyczyny których doszło do katastrofy, czyli wykonujących samowolę
    budowlaną bo z reguły tak się to kończy i takie osoby są obciążane
    odpowiedzialnością za katastrofę.
    Za wszelką samowolę budowlaną odpowiada inwestor.
    Taka sama procedura dotyczy zmian w instalacjach elektrycznych oczywiście z
    innymi uprawnieniami i metodami sprawdzenia intstalacji.

    Żeby była jasność - prowadzę zakład instalacyjny i wykonywanie instalacji to
    moja codzienność.
    --
    Jackare