  • Data: 2017-09-28 21:52:51
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Tu dookoła wieniec żelbetowy, kopuła nie rozeprze ścinań. Wiesz może
    > jak to budowali gdy nie było prętów żebrowanych fi12?
    > Kościoły czy katedry to potrafię sobie wyobrazić - ściany metr czy
    > półtora grubości zapewniały odpowiednią sztywność, ale taka chałupina?
    > W Katalonii nie ma ich dużo - za to w takiej Andaluzji co druga ma
    > kopułę zamiast dachu.

    W dodatku na tych kopułach nie ma żadnego pokrycia, ot tylko zapcykowane
    jakąś zaprawą, może glinianą, i pomalowane. Nie pada w tej Andaluzji prawie
    wcale, więc przeciekać nie przecieka. Za to na upał dobre. Tak dobre, jak
    obecnie budowane dachy spadziste z żelbetu, o których kiedyś tu pisałem.
    O izolacji termicznej wszyscy wiedzą, licytują się lambdami, ale żeby ktoś
    się zajmował akumulacyjnością, to nie. A to w naszym klimacie może nawet
    bardziej istotne.

    Co do kopuł, to te sferyczne nie rozpierają wcale. Arabskie sklepienia już
    trochę, ale nie tak strasznie. Z wyżej wspomnianych termicznych powodów
    mury i tak warto mieć grube, nawet w chałupinie. Z licznych domów stojących
    w klimacie ciepłym, które zdarzyło mi się dokładnie oglądać, pamiętam
    jednego rekordzistę z Dalmacji. Według księgi wieczystej działka, którą
    zajmuje, ma powierzchnię 19 m2 (słownie: dziewiętnaście metrów kwadratowych).
    A kamienne ściany więcej niż na łokieć grube. Dwupiętrowy. Wybudowany gdzieś
    tak w czasie naszej bitwy pod Grunwaldem, cały czas ktoś w nim mieszka.

    --
    Jarek