    From: Albercik <n...@g...pl>
    Newsgroups: pl.misc.budowanie
    Subject: Re: Solar -kat nachylenia
    Date: Thu, 28 Apr 2011 10:12:35 +0200

    W dniu 22.04.2011 19:54, Yozwig pisze:
    > Witam
    >
    > Temat przewijał się już kilka razy, ale nie mogę
    > znaleźć konkretów a przymierzam się do montażu
    > solarów (własnej roboty :P). Jaki powinienem
    > zastosować kąt, jeśli czynnikiem obiegowym będzie
    > woda, na zimę spuszczana z instalacji?

    Przykleję się do tematu, choć co innego chciałem wiedzieć.
    Mam basen ogrodowy, to znaczy w tej chwili jeszcze garażowy, pojemność
    jakieś 6m^3 (366x70coś)popularny ostatnimi czasy z takim dmuchanym
    pierścieniem. Chciałbym wydłużyć okres jego użytkowania.

    Mam 3 panele(już pojedyncze) z grzejnika, długość strzelam ze 2m,
    szerokość chyba standardowo 60cm - nie mierzyłem ich..
    Leżakują sobie już jakiś czas...

    No i teraz pytania:

    O ile stopni może się udać podnieść temperaturę wody w takim basenie z
    pomocą takiego kolektora? Basen jest/będzie postawiony na 3cm styropianu
    i przykrywany plandeką podczas nieużywania. czy 10stC w szczycie sezonu
    jest wartością realną?

    Jako że grzejniki sobie leżakują czas jakiś, w środku pewnie syf nie do
    wypłukania, a jak wypłukam porządnie to pewnie znowu się nazbiera, po
    czasie się ścianki z anihilują. Pomyślałem żeby wrzucić do basenu jakąś
    "wężownicę" jakie i z czego ona by musiała być i mieć parametry aby
    działała tak jak należy?
    A może w obiegu filtra wody basenowej dać chłodniczkę z samochodu w
    jakiejś zgrabnej obudowie..? wtedy nie mam problemu z dodatkowymi
    "akcesoriami" w basenie..

    Ma ktoś jakiś inny pomysł na tani wymiennik do takiego przypadku?

    Jak by kogoś zainteresował temat, to zapraszam do dyskusji odnośnie
    poniższych zagadnień. Może ktoś będzie miał coś ciekawego do powiedzenia..

    Czy zdzierać farbę z grzejników? Czym?(Chemicznie czy mechanicznie)
    Czym malować na czarno?
    Jaka szybka przed grzejnikiem? A może folia? jaka?
    Jaka pompka do obiegu solarów? czy pompka z pralki by się nadawała?
    Czym zalać kolektory? Jaką pojemność ma taki grzejnik płytowy?
    Jak łączyć ze sobą grzejniki?
    Jakiej wielkości i z czego zrobić naczynie przeponowe?

    Kwestie sterowania na razie pomijam, coś wykombinuje na jakimś AVR'ku,
    części powinny być w szufladzie, o szczegóły będę się martwił jak już
    będzie się woda grzać.
    oczywiście przede wszystkim liczy się cena, chciałby całość zrobić z
    wykorzystaniem już posiadanych elementów, minimalizując koszty, park
    maszynowy w postaci szlifierki, piły, wiertarki, spawarki itp posiadam.